5 /1میلیون تن شلتوک برنج از شالیزارهای مازندران برداشت می‌شود

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: اولین جلسه ستاد برنج استان مازندران با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، جمعی از مدیران ستادی و جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و... در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد.

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: اولین جلسه ستاد برنج استان مازندران با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، جمعی از مدیران ستادی و جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و... در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد.

تورنگ، رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این جلسه بر حفظ جایگاه ویژه استان مازندران بر تولید برنج که اصلی‌ترین غذای مردم بعد از گندم است، تاکید کرد.

وی توسعه مکانیزاسیون و اهمیت آن در افزایش کمی و کیفی محصولات، توسعه ارقام پرمحصول، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی شالیزاری، نگاه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به شالیزار نه به عنوان کشت یکباره بلکه به‌عنوان یک منبع درآمد برای کشاورزان، کشت دوم و استفاده اقتصادی بعد از برداشت برنج به‌عنوان مدیریت شالیزار را ضروری دانست.

تورنگ با تاکید بر توسعه ارقام پرمحصول در مناطق مختلف استان، تولید برنج هیبرید را تحول اساسی در توسعه کشت ارقام پرمحصول دانست و گفت: باید براساس حداکثر ظرفیت تولید و انجام کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی نواقص آن مرتفع شود. وی با اشاره به اینکه برای سال زراعی جدید ۱۲۰ تن انواع بذور اصلاح شده ارقام پرمحصول آماده توزیع به کشاورزان استان است، گفت : بیمه تضمین تولید برنج در سال زراعی جاری به صورت آزمایشی در سطح ۲۷ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان انجام خواهد گرفت. وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی غلات بر کاهش هزینه‌های تولید برنج تاکید کرد.

وحید کاوه، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این جلسه استمرار این جلسات را باعث انسجام مؤلفه‌های مختلف تولید برای برنامه‌ریزی مناسب و کاهش مسائل و مشکلات تولید برنج استان دانست و با توجه به برنامه ابلاغی برای کشت در هر شهرستان از مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها خواست تا برای اجرای این برنامه‌ها نظارت کافی داشته باشند. وی در ادامه پیش‌بینی کرد در سال زراعی جدید ۰۰۰/۴۵۰/۱ تن شلتوک برنج از مزارع شالیزاری استان مازندران برداشت شود. کاوه با اشاره به اهمیت ناظرین مزارع گفت: در سال زراعی جاری، تعداد ۱۸۶ نفر از کارشناسان ناظر برنج در استان به‌کار گرفته خواهند شد که این تعداد در سال زراعی گذشته ۱۷۶ نفر بوده است.

وی افزود: در بخش آزمون خاک نیز به تعداد ۳۰۰۰ نمونه برای سال زراعی آینده تعهد شده که توسط آزمایشگاه‌های خاک‌شناسی استان انجام می‌پذیرد و براساس آن توصیه کودی انجام خواهد گرفت.