مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان گفت: اجرای خط دوم آبرسانی به شهر زاهدان از چاه نیمه‌های زابل با سرمایه‌گذاری خارجی و اعتبار یک‌هزار و ۵۰۰میلیارد ریال از برنامه‌های امسال است که قرارداد آن با پیمانکاران چینی امضا شده است.

محمدرضا کرمی‌نژاد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: امسال برنامه‌ها و طرح‌های بزرگی برای تامین آب مورد نیاز مردم سیستان و بلوچستان به ویژه شهرهای مشکلدار در نظر گرفته شده و برخی از آنها در حال انجام است.

وی بیان کرد: عملیات اجرایی طرح کانال‌کشی لوله آب از چاه نیمه‌ها برای تامین آب شهرهای سیستان با صرف ۴۵۰میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر دوم استانی هیات دولت از اسفند ماه پارسال آغاز شده و ۲۵درصد پیشرفت اجرایی دارد.

وی شیرین کردن آب‌های شور به میزان ۶۰ لیتر در ثانیه در سه ناحیه شهر زاهدان با هزینه ۵۰میلیارد ریال از محل اعتبارات خشکسالی را از برنامه‌های امسال این شرکت برشمرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان همچنین از بهره‌برداری یک آب شیرین کن به ظرفیت پنج‌هزار مترمکعب در شبانه روز با اعتبار ۱۴۰میلیارد ریال در شهرهای چابهار و کنارک تا اواخر شهریور ماه امسال نیز خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این آب‌شیرین‌کن، شمار روزهای هفته دارای آب آشامیدنی منازل این دو شهر از سه روز به هفت روز افزایش خواهد یافت. او افزود: همچنین امسال طرح کانال‌کشی آب شهری از سد زیردان به میزان ۱۰میلیون مترمکعب و از سد پیشین به میزان ۹/۶ مترمکعب برای شهرهای چابهار و کنارک با اعتبار ۹۰۰میلیارد ریال اجرا خواهد شد. وی از حفاری چاه دردشت دوربان به منظور کاهش مشکلات ناشی از کم آبی شهرستان خاش با هزینه ۶۰۰میلیارد ریال اعتبار خبر داد.

کرمی‌نژاد گفت: عملیات اجرایی این طرح در حال انجام است و تا سه ماه دیگر در مدار قرار خواهد گرفت. وی اضافه کرد: چهار حلقه چاه نیز در شهرستان بزمان با صرف ۷۰میلیارد‌ریال حفر شده که تا آخر امسال مراحل اجرایی آن به پایان می‌رسد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان همچنین گفت: مصرف بهینه آب در زاهدان مورد بی مهری شهروندان قرار گرفته و در شمال شهر مصرف بی‌رویه آن را در پیش گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: با بارندگی‌های سال گذشته و صرفه جویی شهروندان پیش‌بینی می‌شود که تابستان امسال با جیره‌بندی آب مواجه نشویم از این رو ارائه الگوی صحیح مصرف با توجه به قرار داشتن در سال اصلاح الگوی مصرف از سوی مقام معظم رهبری ضروری است.

کرمی‌نژاد گفت: سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از مناطق خشک و بیابانی کشور و با متوسط بارندگی ۹۰ تا ۱۱۰ میلیمتر در سال همواره کانون توجه مردم و مسوولان استانی و کشوری بوده است.