صرفه‌جویی 20 مگاوات  برق در خراسان‌جنوبی

بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی با تاکید بر اینکه با مدیریت مصرف برق می‌توان سرمایه‌گذاری‌های عظیم این بخش را به سایر بخش‌های مولد انتقال داد، افزود: در بحث اصلاح الگوی مصرف برق، دو هدف عمده پیگیری می‌شود که صرفه‌جویی ۲۰ مگاوات در تابستان سال‌جاری برای جلوگیری از خاموشی از اهداف کوتاه‌مدت شرکت است.

محمد علی ضامن در حاشیه دیدار استاندار از طرح‌های این شرکت گفت: با توجه به اینکه در تابستان سال‌جاری در کشور با حدود ۲هزار مگاوات کمبود تولید برق رو‌به‌رو هستیم، برای گریز از خاموشی لازم است مردم استان خراسان‌جنوبی در صرفه‌جویی ۲۰ مگاوات از این مقدار که سهم استان از کاهش پیک است، مشارکت کنند.

وی اصلاح الگوی مصرف برق به عنوان یک فرهنگ و ضرورت اجتماعی و اقتصادی را یک هدف بلندمدت در این شرکت دانست و افزود: متاسفانه مصرف سرانه برق در دنیا به ازای هر نفر ۹۰۰ کیلو وات بوده و این در حالی است که این رقم در کشور ما به ۲هزار و ۹۰۰ کیلو وات می‌رسد و این بیانگر ضرورت چاره‌جویی برای جلوگیری از مصرف بیهوده، اسراف و ایجاد فرهنگ صرفه‌جویی است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی با بیان اینکه لامپ کم‌مصرف الفبای صرفه‌جویی و راهی صحیح برای تداوم انرژی حیاتی برق است، گفت: ۲۰۸هزار مشترک در تعرفه‌های خانگی، کشاورزی، صنعتی، تجاری و عمومی هر یک به فراخور نوع مصرف باید راهی مناسب برای صرفه‌جویی برگزینند.

ضامن از مردم خراسان‌جنوبی خواست با عزمی راسخ نسبت به جمع‌آوری لامپ‌های رشته‌ای تزئینی و روشنایی اقدام کنند و با خرید و استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف که با قیمت یارانه‌ای در تمامی شهرستان‌ها و حتی روستاهای استان در دسترس همگان قرار دارد، گامی مهم در راستای کاهش مصرف بی‌رویه بردارند.

وی عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات پیک را یکی دیگر از اقدامات مهم به منظور اصلاح الگوی مصرف برق و کاهش هزینه‌های برق مصرفی خانوارها دانست و تاکید کرد: باید عدم استفاده از لوازم برقی پرمصرف از جمله ماشین لباسشویی، جارو برقی، اتو و ... در فاصله چهار تا پنج ساعت بعد از غروب آفتاب (ساعات پیک مصرف) مورد توجه مردم قرار گیرد.

مدیر‌عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ارزانی قیمت برق در مقابل هزینه هنگفت تولید دلیل عمده بی‌توجهی در مصرف برق است، گفت: صرفه‌جویی در ساعات ابتدایی شب اهمیت حیاتی برای صنعت برق کشور و اقتصاد خانواده دارد. ضامن تصریح کرد: به منظور افزایش ۵/۲ برابری محاسبه قیمت برق در این ساعات در کنتورهای چند تعرفه لازم است برای کاهش هزینه برق مصرفی مشترکان رعایت صرفه‌جویی را داشته باشند. مدیر‌عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر یارانه انرژی برق در استان حدود ۷۰میلیارد تومان است.

محمدعلی ضامن با بیان اینکه نمی‌توان بی‌توجه از کنار قیمت تمام شده و هزینه‌های هنگفت تولید برق عبور کرد، اظهار داشت: برای تولید هر کیلو وات ساعت برق مبلغی حدود یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که ۴۵درصد سهم تولید، ۳۰درصد سهم انتقال و ۲۵درصد سهم توزیع است.

وی گفت: بهای واقعی هر کیلو وات ساعت برق ۳/۷۷تومان تعیین شده که حدود ۱۲تومان از مشترکان در استان دریافت ‌شده و مابقی آن به صورت یارانه از سوی دولت پرداخت می‌شود.