اهواز - خبرنگار دنیای‌اقتصاد: چهاردهمین پدیده گرد و غبار با غلظتی بیش از ۶هزار میکرو گرم بر متر مکعب خوزستان را درنوردید.

مدیرکل ستاد بازسازی و حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان با بیان این مطلب اظهار کرد: هفته گذشته یک جبهه گرد و غبار از کشورهای همسایه به مدت ۷۲ ساعت استان را در برگرفت که بیش از ۶هزار میکروگرم بر متر مکعب غلظت داشت.

شاپور رستمی افزود: حداکثر غلظت گرد و غبار در استان در سال گذشته حدود ۹هزار میکروگرم بر مترمکعب بوده است که آسمان بیشتر شهرهای استان از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان و شادگان را در برگرفت و قرمز شدن آسمان را موجب شد. وی همچنین با اشاره به پیگیری‌هایی در این زمینه گفت: استان خوزستان از نظر پیگیری مسائل مربوط به این پدیده در بین ۶ استان درگیر، استان پیشتاز در پیگیری مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و وزارت امور خارجه نیز در حال بررسی است تا هرچه سریع‌تر کنوانسیون بین‌المللی تصمیم‌گیری نهایی و بحث بین‌المللی موضوع را با کشورهای عراق، عربستان و سوریه که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در این موضوع دخالت دارند، اتخاذ کند.

این مقام مسوول با بیان اینکه میزان وقوع گرد و غبار رو به افزایش است، گفت: میزان وقوع گرد و غبار نسبت به سال‌های گذشته رو به افزایش است؛ اما از نظر غلظت از میزان حجم آن کاسته می‌شود که لازم است با اجرای طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اطلاع‌رسانی‌های لازم در مواقع ضروری به درستی انجام شود. رستمی در خصوص اقدامات صورت گرفته در استان برای کاهش گرد و غبار گفت: در بخش‌های منطقه‌ای اقدامات عملیاتی شده، منابع طبیعی از نظر اعتبارات تقویت و اعتبارات آن عملیاتی شده است. وی افزود: در خصوص مالچ‌پاشی ۲۰۰هزار عرصه شنی که از مصوبات سفر دوم هیات دولت بود نیز به محض فراهم شدن محیط کاری و فصل کاری اقدامات لازم صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: سازمان هواشناسی نیز به عنوان ارگانی که پیش‌بینی‌های لازم را انجام می‌دهد از نظر مالی حمایت شده و ایستگاه راهدار و ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیز نصب شده است.

مدیرکل هوا شناسی خوزستان نیز با اشاره به اینکه روند بارش‌ها در استان نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نکرده است و مثل سنوات گذشته بوده است، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد به‌رغم افزایش ۱۴درصدی بارش، اما هنوز هم با ۴۵درصد کاهش بارندگی برای امور زراعی مواجه هستیم.