مشهد- زهره الوندی: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در سال‌جاری بیش از یک‌میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان اعتبار به طرح‌های بیابان‌زدایی در استان اختصاص یافت.

حسن تقوایی با بیان اینکه ‌اعتبار‌ات منابع طبیعی خراسان رضوی امسال ۷میلیارد تومان است، افزود: در سال ۸۸ اعتبارات استانی در بخش بیابان‌زدایی استان یک‌میلیارد و ۱۱۲میلیون ریال است که از اعتبارات ملی هم اعتباراتی در نظر گرفته خواهد شد.

وی، کانون‌های بحران استان را ۱۵‌مورد اعلام کرد و افزود: این کانون‌ها در ۱۳ شهرستان استان واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه ۵هزار هکتار از اراضی بیابانی در کانون بحرانی و فرسایش بادی احیا می‌شود که در حال پیگیری اعتبار از منابع و اعتبارات خشکسالی هستیم، گفت: این کانون‌های بحرانی ‌سالانه ۱۱میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های اقتصادی استان وارد می‌کنند.

وی سطح رخساره‌های بیابانی استان را ۷/۴۳‌میلیون هکتار دانست و افزود: در حال حاضر ۷۵‌درصد از مساحت استان را بیابان تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه اعتبارات طرح‌های بیابان‌زدایی استان امسال کاهش یافته است، گفت: در سال‌جاری بیش از یک‌میلیارد و ۱۰۰‌میلیون‌تومان اعتبار به طرح‌های بیابان‌زدایی خراسان رضوی اختصاص یافت.

وی ادامه داد: در حال حاضر در قرن ۲۱ با دو پدیده و چالش جهانی همچون تغییر اقلیم ‌و کمبود آب شیرین مواجه هستیم که بیابان‌زایی به عنوان سومین چالش به این مجموعه اضافه شده است.

وی اظهار کرد: یک‌ششم جمعیت جهان، سه‌چهارم اراضی خشک و یک‌سوم خشکی‌های جهان به مساحت ۵‌میلیارد هکتار در ۱۱۰ کشور دنیا در معرض بیابان‌زایی قرار دارد.

تقوایی خاطرنشان کرد: از این میزان حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی کشورمان در معرض پدیده بیابان‌زدایی شامل ۷۵‌میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی، ۲۰‌میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی و ۵‌میلیون هکتار در معرض تخریب شیمیایی و فیزیکی است.

این مقام مسوول ادامه داد: از ۵‌میلیون هکتار اراضی در معرض تخریب شیمیایی و فیزیکی، ۲‌میلیون هکتار در معرض کاهش حاصلخیزی، ۲‌میلیون هکتار در معرض شوری‌زایی و یک‌میلیون هکتار در معرض سایر تخریب‌ها است. وی مساحت خراسان رضوی را ۱۱‌میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار عنوان کرد و بیان داشت: از این میزان اراضی یک‌میلیون و ۶۵۱ هزار هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.

وی یادآور شد: بر اساس مطالعات انجام شده در طرح شناسایی کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان، وسعت اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی یک‌میلیون و ۶۵۱هزار و ۵۱۱ هکتار است که ۷۵۵هزار و ۵۳۰ هکتار آن را کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تشکیل داده است.

وی اراضی بیابانی در استان را ۵‌میلیون و ۵۵۴هزار هکتار عنوان کرد و گفت: ۵۹۴هزار هکتار از این تعداد را اراضی فاقد پوشش در برگرفته است.

تقوایی اذعان کرد: به همین منظور کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان‌زایی شعار امسال را «امنیت آینده مشترک جهان در گرو حفاظت زمین و آب» نامگذاری کرده است که امید می‌رود گام‌های استوارتری برای حفظ آب و خاک و احیای سرزمین برداشته شود.

وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر استان افزود: غیر از گناباد در بقیه شهرهای استان میانگین بارندگی بلندمدت نسبت به سال ۸۷ بیشتر بوده و این در حالی است که گناباد ۲۲‌درصد کاهش بارندگی دارد.

وی با بیان اینکه این بارندگی‌ها در کاهش هزینه‌ها خیلی تاثیر داشته است، گفت: هر هکتار آبیاری ما ۵۰هزار تومان هزینه دارد و این در حالی است که با بارندگی‌های اخیر این هزینه‌ها کم شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سدهای ما پر از آب و وضعیت کشاورزی ما خوب شده است و تولیدات امسال کشاورزی بالا خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سال ۸۸ حدود دومیلیون اصله نهال بیابانی کاشته شد، گفت: از ثمرات انقلاب اسلامی جهاد سازندگی و امروز جهاد کشاورزی است و امروز یکی از منابع تولید پول و اعتبار بحث بیابان‌ها است.

تقوایی تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های مثبت بیابان‌ها آفتاب و باد است و مهم‌ترین گیاهان دارویی و صنعتی در این مناطق بیابانی یافت می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر ظرفیت‌های بیابان‌ها بحث گردشگری آنها است که نمونه‌ای از آن بادگیرها و قنات‌ها است و ما اگر بخواهیم بیابان‌ها را احیا کنیم باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید روی هزینه‌های اصلاح بیابان‌ها با نگاه اصلاح الگوی مصرف نگاه کنیم، گفت: باید در حفظ و حراست از جنگل‌ها نهایت تلاش را بکنیم و این در حالی است که یکی از مکان‌های محل برداشت شن‌های روان اراضی کشاورزی است‌.

تقوایی در بحث خصوصی‌سازی تصریح کرد: در راستای واگذاری به بخش خصوصی در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ نفر امسال از اداره منابع طبیعی بازنشست می‌شوند و نیروهای دیگری هم جایگزین نمی‌شوند.