بندرعباس - خبرنگاردنیای اقتصاد‌: با توسعه میادین نفتی هنگام‌، توسن‌، تفتان و هرمزها میزان تولید نفت خام در منطقه عملیاتی قشم تا سال ۹۱‌، ۱۴۰‌هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

حیدریار ویسی‌، رییس منطقه عملیاتی قشم در شرکت نفت فلات قاره با پیش‌بینی مطلب فوق در تشریح آخرین وضعیت توسعه میادین نفتی منطقه عملیاتی قشم در شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: هم‌اکنون برای توسعه هر یک از میادین نفتی این منطقه عملیاتی برنامه‌های توسعه تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه در صورت اجرای کامل برنامه‌های توسعه‌ای میزان تولید نفت خام از میادین منطقه قشم در افق چشم‌انداز خود به ۱۴۰‌هزار بشکه افزایش پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: از این رو پیش‌بینی می‌شود تا سال ۹۱ افزایش تولید نفت خام در منطقه عملیاتی قشم محقق شود.

به گفته وی، بر اساس برنامه تعیین شده قرار است از میادین هرمزها روزانه ۸۰‌هزار بشکه‌، تفتان ۱۰‌هزار بشکه‌، توسن ۲۰ تا ۲۵‌هزار بشکه و فاز اول طرح تولید زودهنگام میدان هنگام ۱۶‌هزار بشکه نفت تولید شود.

وی با اشاره به پیشرفت بالای ۹۰درصدی طرح تولید زودهنگام میدان نفتی هنگام یادآور شد: همچنین اخیرا مناقصه توسعه میادین نفتی هرمز نیز برگزار شده که با انتخاب پیمانکاران، توسعه این میادین دریایی نیز در خلیج فارس آغاز خواهد شد.

یار ویسی با یادآوری این موضوع که جزیره قشم ششمین منطقه نفتی شرکت نفت فلات قاره ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز است‌، بیان کرد: با توجه به مرغوبیت بالای نفت تولیدی در میدان مشترک هنگام پیش‌بینی می‌شود با شروع تولید نفت از این میدان دریایی‌، بسیاری از سرمایه‌گذاران خواستار تاسیس شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی در جزیره قشم شوند.

رییس منطقه عملیاتی قشم در شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: نفت میدان هنگام از مرغوب‌ترین نفت‌های صادراتی ایران است‌، به طوری که با انجام مطالعات مخزن مشخص شده که میدان هنگام دارای نفت با درجه‌ ای‌پی‌ای ۴۲ با درصد بالای گوگرد است.

وی گفت: نفت درجای میدان هنگام در حدود ۷۰۰میلیون بشکه و گاز درجای آن حدود ۲تریلیون فوت مکعب است.