رفع کامل مشکل آب خوزستان در افق  20 ساله

صنایع به جای استفاده از آب شرب با نصب دستگاه آب شیرین کن از آب دریا استفاده کنند اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد‌: معاون عمرانی استاندار خوزستان از رفع کامل مشکل آب خوزستان در یک افق ۲۰ ساله خبر داد‌.

سید عباس طباطبایی در جلسه کمیته آب ستاد خشکسالی با بیان این مطلب گفت: با انجام اقدامات اساسی و زیر بنایی در استان و با اجرای طرح‌های بلند مدت مشکل آب خوزستان برای همیشه و در یک افق ۲۰ ساله به طور کامل رفع خواهد شد‌.وی با بیان اینکه بحث آبرسانی بلند مدت یکی از افتخارات دولت نهم است، تصریح کرد‌: این طرح برای نخستین بار از سال ۸۵ با مطالعات زیر بنایی و سرمایه‌گذاری کلان به منظور رفع کامل مشکل آب استان خوزستان توسط سازمان آب و برق در حال اجرا است‌.

وی افزود‌: در این میان نیز با اجرای طرح‌های کوتاه مدت در تلاش برای تسریع در رسیدن به افق ۲۰ ساله هستیم تا با اجرای این طرح‌ها بتوانیم به هدف نهایی که رفع مشکل آب استان است، برسیم.

معاون استاندار در امور عمرانی با اشاره به طرح آبرسانی الغدیر که بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور است، تصریح کرد: طرح آبرسانی الغدیر که از سال ۸۵ در استان در حال اجرا است از طرح‌های بلند مدتی است که با اجرای آن با آبرسانی از بالادست سد کرخه به ۷ شهر استان با اولویت آبادان و خرمشهر مشکل آب در این شهر‌ها به طور کامل رفع شود. در اولویت قرار گرفتن آبادان و خرمشهر هم به دلیل بروز برخی مشکلات و بالا رفتن EC آب در این شهر‌ها و به دلیل پایین دست بودن این شهر‌ها و قرار گرفتن در آخرین نقطه آبی استان است‌.

طباطبایی مشکل عمده اجرای این طرح را کمبود لوله عنوان و اذعان کرد‌: در اجرای این طرح با مشکل لوله مواجه بودیم؛ چرا که تنها یک کارخانه در کشور می‌تواند لوله‌های مورد نیاز را به تعداد روزانه ۱۲۰۰ تامین کند که با مذاکراتی که صورت گرفت مقرر شد تا میزان لوله مورد نیاز از خارج از کشور تامین شود که در صورت رفع این مشکل پیش بینی می‌شود تا مهر ماه طرح آبرسانی الغدیر به پایان برسد‌. طباطبایی در ادامه با بیان اینکه به رغم پشت سر گذاشتن دومین سال خشکسالی در استان و با وجود اینکه از نظر رتبه بندی میزان کمی بارش‌، دومین استان در کشور هستیم، خاطر نشان کرد:پس از استان بوشهر با ۵۶‌درصد کاهش بارندگی‌، خوزستان نیز با ۴۸‌درصد کاهش آورد نسبت به نرم نرمال مواجه است؛ اما تمام تلاش مدیریت استان از کلان تا خرد در جهت به حداقل رساندن مشکلات وکم کردن آسیب‌ها بوده است.

این مقام مسوول افزود‌: در سال گذشته در بخش کشاورزی افت بسیاری را شاهد بودیم و فشار بسیاری نیز برکشاورزان متحمل شد؛ چراکه در بخش دیم کل محصول دیمی استان بر اثر خشکسالی از بین رفت و در بخش آبی نیز با ۵۰‌درصد کاهش محصول مواجه شدیم و در برخی مناطق مانند لالی و ایذه با خشک شدن منبع آب مواجه شدیم که مجبور شدیم آب را از طریق تانکر به آنها منتقل کنیم‌.طباطبایی با بیان اینکه تخصیص سهمیه آب با اولویت آب شرب در نظر گرفته شد، گفت‌: اولویت را با آب شرب گذاشتیم و پس از آن باغات و نخیلات‌، کشت و صنعت‌ها و در آخر هم مزارع را از نظر میزان سهمیه تخصیص آب رتبه بندی کردیم واین رتبه‌بندی براساس دوره بازگشت آنها پس از خشک شدن بود که باغات و نخیلات طی یک دوره ده ساله پس از خشک شدن مجددا قابلیت رشد پیدا می‌کردند‌، کشت و صنعت‌ها هم یک دوره ۵ ساله و مزارع نیز یک دوره یک ساله را باید پشت سر گذارند‌.وی درعین حال از صنایع خواست به‌جای استفاده از آب شرب با نصب دستگاه آب شیرین‌کن از آب دریا استفاده کنند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد‌:با تمهیدات اتخاذ شده در بخش آب وضعیت بهتری را شاهد بودیم و برداشت بیش از یک‌میلیون تن گندم در استان نیز نشانگر مدیریت صحیح توزیع آب بوده است‌. طباطبایی در ادامه خواستار اعتماد‌سازی و شفاف سازی در زمینه تخصیص سهمیه آب و میزان رها شده واقعی آن شد و گفت‌: حجم آبی که برای رها‌سازی قول داده می‌شود واقعا رها شود‌.