طرح جاده ساحلی گامی موثر برای رفع مشکل تردد در منطقه کوت عبدا... است

اهواز - کیوانه گرجی: شهردار منطقه ۵ اهواز طرح ایجاد جاده ساحلی در منطقه کوت عبدا... را برای ایجاد فرصت‌های اقتصادی و مرتفع کردن بسیاری از مشکلات این منطقه موثر دانست. عبیات در جلسه‌ای به منظور حل مشکلات این منطقه با اشاره به اینکه برای رفع مشکل تردد در منطقه کوت عبدا... که یکی از مسیرهای ورود و خروج به اهواز است، ۲ طرح را در برنامه کاری خود قرار دادیم، اظهار کرد: در طرح اول یک مسیر عمودی بر اتوبان ساختیم که از پل ششم به سمت شکاره یک وصل می‌شود و بعد به مسیر صنایع فولاد منتهی می‌شود. همچنین در این طرح مسیری به طول ۵۴۰‌کیلومتر از بلوار آیت‌ا... بهبهانی به سمت شکاره یک ساخته شد.

وی افزود: فاز دوم این طرح نیز به طول ۴‌کیلومتر از میدان مهدیس به سمت بازار آهن با اعتبار ۴‌میلیارد تومان در دست اجرا است که ۲‌میلیارد تومان آن تامین شده و با توجه به اینکه بحث تملک را نیز انجام دادیم در صورت تامین اعتبار باقی مانده تا پایان سال مسیر را به بهره‌برداری خواهیم رساند.

وی با اشاره به اینکه مسیر جاده ساحلی از خیابان جنت کوی مشعلی تا پل ششم به طول ۴/۳ کیلومتر با اعتبار ۷/۱‌میلیارد تومان در مدت یک سال به بهره‌برداری رسیده و مراسم افتتاح آن نیز به زودی برگزار خواهد شد، افزود: فاز دوم جاده ساحلی حد فاصل پل ششم تا بیمارستان سینا نیز به طول ۴ کیلومتر و با اعتبار ۲‌میلیارد تومان در دست اجرا است که در صورت تامین اعتبار این طرح نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

عبیات در ادامه گفت: با اجرای این دو طرح فرصت‌های اقتصادی بسیاری نیز به وجود خواهد آمد که در توسعه وآبادانی کوت عبدا... بسیار تاثیر گذار خواهد بود و می‌توانند گامی موثر در جهت رفع بسیاری از مشکلات مسیر منطقه نیز قلمداد شوند.

عبیات در ادامه با بیان اینکه به‌رغم بسیاری از زیر ساخت‌های مناسب در کوت عبدا... اما این منطقه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه‌نرم می‌کند، تصریح کرد: از جمله مهم‌ترین مشکل موجود در منطقه حضور بیش از ۱۵ هزار راس گاو میش است که در بافت مسکونی منطقه حضور دارند و در حالی که وسیله ارتزاق مردم به شمار می‌روند مشکلات زیست محیطی بسیاری را نیز به وجود آورده‌اند که با پیگیری‌های صورت گرفته موفق شدیم طرح انتقال این تعداد گاو میش را به شهرکی در ۴۵ کیلومتری اهواز تصویب کنیم.

وی با بیان اینکه این شهرک با همکاری معاونت عمرانی استاندار و فرمانداری در زمینی به مساحت ۳۶۰ هکتار توسط سازمان جهاد کشاورزی و با اعتبار یک میلیارد تومان در دست اجرا است، اظهار امیدواری کرد با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات منطقه رفع شود.

شهردار منطقه ۵ اهواز در ادامه از جمله مهم‌ترین خصوصیت منطقه را وجود بخش‌هایی که در دل طرح جامع شهری و محدوده شهری قرار ندارند، اما از خدمات شهری توسط شهرداری بهره‌مند می‌شوند، دانست و اذعان کرد: بافت ۲۰‌گانه منطقه ۵ با بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت روستایی به صورت روستایی ساخت‌وساز شده است و به صورت شهری خدمات‌دهی می‌شود؛ صفت بارز در این گونه موارد نیز عدم بافت شهری و ساخت‌وساز شهری است، کما اینکه از جمله معضلات دیگری که در این منطقه با آن مواجه هستیم، وجود اراضی بسیار وسیع خالی است که مهم‌ترین دلیل خالی بودن این اراضی کاربری‌های تعریف شده در بخش‌هایی از منطقه است.

عبیات گفت: بسیاری از این کاربری‌ها، کاربری آموزش عالی در منطقه پل ششم است در صورتی که جز دانشکده نفت، هیچ مجتمع آموزش عالی دیگری در منطقه وجود ندارد. وی افزود: کاربری دوم، کاربری شخصی است در صورتی که چیزی برای اجرای آنها تعریف نشده است و کاربری سوم نیز که دارای اهمیت بسیاری نیز در منطقه است، کاربری کشاورزی و باغداری است؛ اما تنها صفت این نوع کاربری را یدک می‌کشند.

وی در خصوص راهکار‌های رفع این معضل گفت: با توجه به اینکه امکان صدور پروانه‌های ساخت‌وساز مهیا نشده است، دو طرح پیشنهادی تفصیلی پیشنهاد شده است تا کاربری‌ها را تعریف کنیم و بتوانیم مشکل را به صورت عامی و منطقه‌ای رفع کنیم و با توجه به سرانه نیاز‌های مردم طرح‌ها را تعریف کنیم که مراحل نهایی طرح در حال تکمیل است.

عبیات گفت: اگر بتوانیم مشکل کاربری‌های زمین‌های منطقه را رفع کنیم بسیاری از مشکلات عمران منطقه نیز رفع خواهد شد و می‌توانیم در جهت شکوفایی هرچه بیشتر منطقه گام برداریم.

عبیات همچنین به عدم اسناد رسمی املاک در کوت عبدا... اشاره کرد و بیان کرد: از دیگر مشکلات، وجود املاک وسیع با سند عادی است که قانونا هم نمی‌توانیم برای املاک با سند عادی پروانه ساخت‌وساز بدهیم که در جهت ارائه راهکار‌های رفع این مشکل نیز به توافقاتی با مسوولان برای ارائه سند رسمی رسیده‌ایم.

عبیات در خصوص طرح ساماندهی بافت فرسوده در کوت عبدا... نیز گفت: هدف اصلی بهسازی بافت مسکونی مناطقی چون کوی مشعلی، کوی شهید محسن و کوت عبدا... و ایجاد فرصت اقتصادی مناسب برای سرمایه‌گذاری در سواحل کارون و ایجاد فضای سبز در طول مسیر که بکر‌ترین ساحل در اهواز و دارای نخلستان‌های وسیع است که امکان طرح تسهیلات مهیا نبود که طی توافقاتی با استاندار مقرر شد کمیته‌ای متشکل از شهرداری، بنیاد مسکن، سازمان مسکن و شهر‌سازی و فرمانداری جهت رفع این مشکل تشکیل داده و راهکار‌های مناسب برای اجرای طرح توریستی و تفریحی را ارائه دهند.

عبیات با بیان اینکه در اجرای طرح پارک‌ها و فضای سبز تلاش بر این است تا ضمن ایجاد سخت‌افزار‌ها و همزمان با کار پیمانکار نرم‌افزار‌ها را نیز پیاده کنیم و کار کشت را به صورت همزمان انجام دهیم درخصوص سرانه فضای سبز منطقه گفت: سرانه فضای سبز منطقه حدود ۷ مترمربع است که با توجه به اینکه این میزان در حد استاندارد نیست، چند طرح مهم را اجرا کردیم که از آن جمله می‌توان به احیای ۴ هکتار از باغ ۱۸ هکتاری کوت عبدا... و تکمیل میدان ورودی آبادان به مساحت ۵ هکتار که از سال ۸۱ آغاز و در سال گذشته نیز به بهره‌برداری رسید، اشاره کرد.

عبیات در پایان به ساخت ۳ بازارچه در مناطق کوت عبدا...، کانکس و کوی شهید چمران اشاره کرد و گفت: با توجه به ارتباط موضوع بازارچه‌ها با معیشت مردم تلاش شد تا با جایگزین کردن آنها در جهت رفع مشکلات گامی برداشته شود.