بیرجند - حمید قربانی: همزمان با هفته دولت ۶۰ طرح برق‌رسانی با اعتباری معادل ۳۴‌میلیارد‌ریال در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید.

مدیر‌عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در مراسم افتتاح این طرح‌ها گفت: در چهار سال گذشته مجموعا ۳۷۴ طرح با اعتباری معادل۳۷۰‌میلیارد‌ریال در استان به بهره‌برداری رسیده است.

محمدعلی ضامن افزود: با بهره‌برداری از طرح‌های برق در هفته دولت که با ساخت ۹۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۳۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و نصب ۴۱ دستگاه ترانسفورماتور اجرا شده است، ۶۰۴ خانوار به طور مستقیم از نعمت برق برخوردار می‌شوند. معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر در بخش برق در خراسان جنوبی را موثر ارزیابی کرد که این امر سبب رشد و پیشرفت منطقه شده است. غلامرضا خوش‌خلق در ادامه با اشاره به اهدافی که صنعت برق کشور به ویژه در سال اصلاح الگوی مصرف دنبال می‌کند، گفت: با اقداماتی که سال گذشته با چند محوریت آغاز شد و امسال نیز ادامه یافت، به‌رغم رشد حدود شش‌درصدی که همه ساله در صنعت برق مورد انتظار است، امسال هیچگونه خاموشی با برنامه در کشور وجود نداشت.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در زمینه محورها گفت: محور اول مدیریت تقاضا بود که با اقداماتی از جمله توزیع حدود ۸۰‌میلیون لامپ کم‌مصرف اثرات مفیدی در کاهش تقاضا داشت و مدیریت سمت صنعت برق، مدیریت منابع آب در کارون سه و مجموعه سدهای خوزستان و بحث منابع مالی و محاسبه قیمت واقعی برق از دیگر محورهای کار بود.

استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: در استان خراسان جنوبی قبل از اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی قاین وارد مدار شود تولید برق حدود ۱۱۵ مگاوات و مصرف برق حدود ۲۱۰ مگاوات بوده است که در وضعیت جدید تولید برق به حدود ۸۰۰ مگاوات می‌رسد که توزیع مناسب آن در استان با احداث خطوط جدید و پست‌های انتقال از ضرورت‌هایی است که باید به آن توجه شود. سید صولت مرتضوی ادامه داد: در تمام شهرهای استان اجرای طرح‌های بزرگی مصوب شده است که شاخصه مهم آنها انرژی‌بر بودن است و نیازمند توجه به این مهم هستیم. استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مشکل درآمدی در صنعت برق، قیمت ارزان برق را عمده‌ترین دلیل اسراف در این بخش دانست.

مرتضوی با مقایسه هزینه تلفن و برق در بین خانواده‌ها تصریح کرد: قیمت برق به‌رغم اهمیت و ضرورت آن در سبد هزینه خانوار بسیار کم است و متاسفانه دخل و خرج صنعت برق هیچ‌گونه تناسبی با یکدیگر ندارند.