افتتاح خط 230‌کیلوولت جاسک – زرآباد

با بهره‌برداری از خط ۲۳۰‌کیلو ولت در شرق هرمزگان ظرفیتی معادل ۶ برابر برق مصرفی جاسک در این منطقه ایجاد شد بندرعباس- نسترن جعفرپور: سال‌ها از زمانی که برق اختراع شد گذشته است و روز به روز نیاز بشریت به این انرژی پرمصرف و ضروری آشکار می‌شود. اما با این اوصاف هنوز نقاطی هستند در کشور که از این صنعت مهم در انرژی‌های ضروری زندگی بشری بی‌نصیب مانده‌اند و تلاش دولت در دهه شتابانی که در آن قرار داریم، بر آن است که تمام این کمبودها را برطرف سازد تا به سوی ایرانی هر چه آبادتر گام برداریم.

در سایه این هدف مهم شرکت سهامی برق منطقه‌ای هرمزگان همزمان با هفته دولت خط ۲۳۰‌کیلو ولت جاسک به زرآباد را به بهره‌برداری رساند.

بنابر اعلام مسوولان استان، با بهره‌برداری از این طرح که با حضور استاندار هرمزگان، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان و مدیرعامل شرکت توزیع برق استان در مرکز دیسپاچینگ برق منطقه‌ای هرمزگان به بهره‌برداری رسید ظرفیتی معادل شش برابر مصرف کنونی جاسک را در این منطقه فراهم کرد.

استاندار هرمزگان در مراسم به زیر بار بردن خط ۲۳۰‌کیلو ولت جاسک ـ زرآباد گفت: هدف اصلی ساخت این خط افزایش پایداری شبکه برق‌رسانی و ایجاد رضایت هر‌چه بیشتر مشترکان در شرق استان است.

عبدالعلی صاحب‌محمدی بیان کرد: این خط ۱۷۰‌کیلومتری سبب اتصال جریان برق هرمزگان به نیروگاه چابهار و شبکه برق سیستان و بلوچستان و برخورداری از این امکان باعث تعدیل ولتاژ در صورت افت فشار در دو استان نیز می‌شود.

استاندار هرمزگان ضمن اشاره به موقعیت خاص جاسک و شرق هرمزگان ادامه داد: این منطقه به دلیل وجود برخی از محرومیت‌ها بیشتر از هر موقعی مورد توجه بخش‌های توسعه‌ای دولت نهم قرار گرفته است. صاحب محمدی یادآور شد: پس از تدوین برنامه‌های هدف‌دار و با توجه به مشکلات زیادی که در شرق هرمزگان وجود داشت، دولت توانست با بهره‌گیری از یک سرعت منطقی دست به اجرای پروژه‌های مد‌نظر خود در جاسک بزند.

وی با اشاره به برنامه‌های بلندمدت و میان مدت دولت در زمینه‌های انرژی و نفت در جاسک گفت: ‌بحث تامین نیروی برق در این منطقه سرانجام با گذر از موانع طبیعی همانند عدم تثبیت خاک و شن‌های روان و مناطق صعب‌العبور که گاها هزینه‌ها را چندین برابر می‌کرد به پایان رسیده و این در نوع خود به معنای ایجاد یک ظرفیت در بعد ملی است.

وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته تا‌کنون طرح‌های متعددی در زیر ساخت‌های بخش برق‌رسانی در هرمزگان به بهره‌برداری رسیده است، افزود: در این سال‌ها ۴۰۰‌میلیارد تومان در زمینه صنعت برق در استان هرمزگان سرمایه‌گذاری شده است.

بر اساس این گزارش، طرح خط ۲۳۰‌کیلو ولت جاسک ـ زرآباد با مشخصات طول خط دو‌مداره ۱۷۰ و در مجموع ۳۴۰ کیلومتری، نوع دکل دو مداره فلزی مشبک، بهره‌مند از مقره کامپوزیت، نوع سیم canay/am و سیم محافظ opgn با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۶۰ هزار‌میلیون ریال درسال ۸۶ توسط شرکت منیران به عنوان مشاور و پیمانکاری شرکت‌های نصب نیرو، آژندبرج، ‌آرین انرژی اطلس، مهام پارچین، نیرو رسانی بوستانو، دانیل برق، اهواز فانوس، پویاغرب و ارکید کالای انرژی آغاز و در نیمه سال ۸۸ وارد مدار شد.