برخورداری سرمایه‌گذاران از مشوق‌های دولتی

برای رسیدن به سرانه استاندارد زمین در مازندران که ۱۵‌متر است باید دو هزار هکتار دیگر به زمین‌هایمان اضافه شود ساری - نظیفه رستمی: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مازندران گفت:سرمایه گذاران در این شهرک‌ها از مشوق‌های مصوب دولتی برخوردار می‌شوند.

مهندس ابراهیم گوهردهی، با اعلام مطلب فوق افزود: این مشوق‌ها به منظور ایجاد بستر مناسب برای استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی برای سرمایه‌گذاران اعمال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برابر آیین‌نامه مشوق‌های جدید به سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران، متقاضیان در صورت ارائه برنامه زمان‌بندی ساخت‌وساز واحد صنعتی حداکثر

۱۲ ماهه می‌توانند از بخشودگی ۵‌درصد برخوردار شوند. وی گفت: در ماده ۲ آیین‌نامه یادشده هم قید شده متقاضیان در صورت دریافت و ارائه پروانه بهره‌برداری از ارگان‌های ذی‌ربط، بر اساس ظرفیت محصولات تولیدی مندرج در جواز تاسیس ارائه شده و نیز ارائه مفاصاحساب و بیمه کارکنان از تامین اجتماعی برای هر اشتغال ایجاد شده مشمول نیم درصد بخشودگی در قیمت حق بهره‌برداری از زمین و تاسیسات خواهند شد.

وی افزود: در صورتی که متقاضیان در طول دو سال به طور متوالی با حداقل ۸۵‌درصد ظرفیت تولید فعالیت کنند، شامل ۱۵‌درصد تخفیف در قیمت حق بهره‌برداری از زمین و تاسیسات نسبت به مبلغ اولیه قرارداد با تصویب هیات‌مدیره می‌شود.

گوهردهی در خصوص چگونگی پرداخت مشوق‌ها نیز گفت: بخشودگی‌های تعلق یافته به واحدهای صنعتی پس از محاسبه بر اساس جدول اعطای مشوق‌ها و تایید هیات‌مدیره در قالب اولین سفته‌های سر رسید نشده به متقاضی عودت داده می‌شود و سررسید مابقی سفته‌های مشمول تشویق به ماه‌های آخر طبق روال قرارداد انتقال می‌یابد.وی گفت: این سیاست باعث تشویق هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در ادامه در دیدار از شهرک‌های صنعتی بشل و شورمست با بیان اینکه ۳۷ شهرک و ناحیه صنعتی به وسعت ۱۸۰۰ هکتار در مازندران وجود دارد، افزود: برای رسیدن به سرانه استاندارد زمین که ۱۵ متر در کشور است دو هزار هکتار دیگر باید به این مقدار اضافه شود، از این رو اگر در کمترین فرصت این کار را انجام دهیم می‌توانیم دو دهه عقب ماندگی صنعتی استان را به خوبی جبران کنیم.

وی افزود: دو هزارو ۱۲۲‌واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی مازندران مستقر هستند که ۹۸۵‌واحد از آنها به بهره‌برداری رسیده و ۷۱‌درصد از زمین شهرک‌های صنعتی نیز به واحدها واگذار شده است که ۵۳‌درصد آن در دولت نهم بوده است.

وی در عین حال ذکر این نکته را ضروری دانست که تقاضا برای دریافت زمین و سرمایه‌گذاری زیاد است و باید تحقیقات لازم برای واگذاری زمین به متقاضیان انجام شود.

گوهردهی حجم سرمایه‌گذاری در کل واحد‌های صنعتی را ۲۴‌هزار ‌میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: ظرفیت ایجاد اشتغال در صورت بهره‌برداری تمامی واحد‌های صنعتی ۶۳ هزار شغل است و تاکنون ۲۳ هزار نفر مشغول به کار شده‌اند و با بهره‌برداری از واحد‌های صنعتی دیگر مابقی فرصت‌های شغلی نیز ایجاد می‌شود.

وی افزود: شرایط در استان به گونه‌ای است که تقاضا برای استقرار شهرک و واحدهای صنعتی زیاد است، زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و مهیا بودن شرایط سرمایه‌گذاری مازندران را انتخاب می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در ادامه با اشاره به مصوبات سفر ریاست‌جمهور در استان مازندران گفت: در سفر اول ریاست‌جمهور ۶ مصوبه در خصوص ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی استان و کمک به زیرساخت‌ها به تصویب هیات‌وزیران رسیده است که تمامی این مصوبات به مرحله اجرا درآمده است.

وی افزود: از مهم‌ترین مصوبات سفر ریاست‌جمهوری ایجاد شهرک صنعتی بابلسر و رامسر بوده که این شهرها به‌رغم داشتن شرایط مناسب به دلیل نبودن شهرک صنعتی از استقرار صنایع محروم بودند.

وی خاطرنشان کرد: با تاکید رییس‌جمهوری، ایجاد شهرک صنعتی در شهرهای فوق محقق شد و هم‌اکنون در مرحله آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای استقرار صنایع است.

گوهردهی از دیگر مصوبات سفر را توسعه شهرک صنعتی بهشهر عنوان کرد و گفت: این شهرک به دلیل نزدیکی با بندر امیرآباد و فرودگاه دشت ناز ساری و قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیتی ساری - مشهد به لحاظ موقعیت استراتژیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و توسعه این شهرک نیز در سال ۸۶ به میزان ۸۰ هکتار صورت گرفته و در حال حاضر امکانات زیربنایی آن انجام شده و در مرحله واگذاری به متقاضیان صنعتی می‌باشد.

وی افزود: توسعه شهرک صنعتی سلمان شهر نیز در دستور کار مصوبات سفر ریاست‌جمهوری قرار گرفت و در سال ۸۷ زمینی به وسعت ۱۰ هکتار در مجاورت شهرک صنعتی سلمان شهر تملک شد و در حال تجهیز زیر ساخت است.

گوهردهی با تاکیدبر توسعه هرچه بیشتر شهرک‌های صنعتی مازندران خاطرنشان کرد: به منظور توسعه شهرک‌های صنعتی توسعه شهرک صنعتی آمل نیز به تصویب رسیده و امید است با توجه به شرایط منطقه و پیگیری‌هایی که در این خصوص انجام شد، این امر به زودی محقق شود.

وی افزود: علاوه‌بر موارد ذکر شده مبلغ ۶۰۰‌میلیون ریال برای کمک به زیر ساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان اختصاص داده شد که برای تکمیل شهرک‌های کمتر توسعه یافته مثل شورمست، نکا و چهاردانگه هزینه شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران با اشاره به مصوبات سفر دوم ریاست‌جمهور نیز گفت: در سفر دوم ریاست‌جمهوری نیز مصوبات بسیار خوبی تصویب شده است که می‌تواند در روند توسعه صنعتی استان مازندران بسیار مثمرثمر واقع شود.

وی ایجاد شهرک صنعتی تخصصی بازیافت را یکی از مهم‌ترین این مصوبات دانست و گفت: در حال حاضر مشاور طرح مورد نظر انتخاب شده و مطالعه امکان‌سنجی و مکان‌یابی آن در حال انجام است.

وی گفت: در همین راستا مطالعه و ساخت تصفیه خانه در شهرک‌های صنعتی بابکان، جویبار، فاز دوم آمل و بند پی به تصویب رسیده است که در حال حاضر مراحل ساخت تصفیه خانه شهرک صنعتی بند پی بابل تا ۸۰ ‌درصد و تصفیه خانه شهرک صنعتی فاز۲ آمل تا ۴۰‌درصد با تلاش شبانه روزی مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران پیشرفت فیزیکی داشته است. گوهردهی مطالعه شناختی توسعه خوشه صنعتی صنایع غذایی را یکی دیگر از مهم‌ترین مصوبات سفر ریاست‌جمهور دانست و گفت: با توجه به ضرورت توجه به صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است وبا نظر به تجربه موفق شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در زمینه توسعه خوشه صنعتی ادوات کشاورزی جویبار توسعه صنایع غذایی استان بسیار با اهمیت است که در این زمینه نیز مشاور طرح انتخاب شده و در حال مطالعه فاز یک آن است.