مشهد - زهره الوندی: مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی گفت: در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد سالانه به بیش از ۳۰‌هزار پرواز سرویس ارائه می‌شود.

محسن اسماعیلی افزود: این پروازها که همه به سلامت عملیاتی شده، یک تحول چشمگیر در عملکرد کارشناسی شده کنترلرها «ATC» در این فرودگاه است.

وی با بیان اینکه سالانه در این فرودگاه به پنج میلیون نفر زائر خدمات‌رسانی می‌شود، گفت: در آینده نزدیک و با کارهای توسعه‌ای که در حال انجام است به ۱۰میلیون نفر زائر خدمات‌رسانی خواهیم کرد که البته این امر مستلزم ۱۰۰‌هزار پرواز در سال است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون از ۳۲ فرودگاه داخلی و ۲۲ فرودگاه خارجی به مقصد مشهد پرواز انجام می‌شود، اضافه کرد: تا پایان سال تعداد فرودگاه‌های خارجی متصل به فرودگاه مشهد به ۲۵ فرودگاه افزایش می‌یابد.

اسماعیلی با اشاره به اجرای طرح توسعه فرودگاه مشهد با اعتبار ۳۰۰‌میلیارد تومان ادامه داد: تاکنون در این راستا حدود ۲۰‌میلیارد تومان هزینه شده است. معاون عملیاتی فرودگاه‌های خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: به طور متوسط روزانه ۱۳۰ پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه مشهد انجام می‌شود.

محمدعلی ملکیان افزود: فرودگاه مشهد به رادار فوق پیشرفته ساخت فرانسه مجهز شده که این مساله کارها را روان و مراقبت پرواز را بیش از پیش میسر کرده است. رییس اداره مراقبت پرواز فرودگاه‌های خراسان رضوی نیز گفت: سال گذشته کارکنان کنترل پرواز فرودگاه مشهد از ۲۰ مورد حادثه هوایی به طور مستقیم جلوگیری کرده‌اند.

مهندس جواد رضایی‌فر ادامه داد: در تمام این حوادث کنترلرهای بخش مراقبت پرواز اولین کسانی بوده‌اند که این حادثه را دیده و از تبدیل شدن آن به سانحه جلوگیری کرده‌اند.

وی همچنین با تاکیدبر اینکه با توسعه تجهیزات در فرودگاه بین‌المللی مشهد تا پایان امسال تعداد پروازها تا ۴۰ هزار مورد افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: این افزایش به معنی توجه به ظرفیت فضاهای پروازی، بالابردن سطح ایمنی و کاهش تاخیرات است.