صدور 2‌میلیون قطعه جوجه یک‌روزه از خراسان رضوی  به افغانستان

مشهد - فاطمه رمارم: با نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، طی ۷ماه ابتدای امسال بیش از ۲‌میلیون و ۱۷۹‌هزار قطعه جوجه یکروزه به ارزش ۹۵۴‌هزار‌دلار از خراسان رضوی به کشور افغانستان صادر شده است. مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: از ابتدای امسال و تاکنون بیش از ۹‌هزار و ۷۰۰ تن انواع دام زنده و فرآورده خام دامی و کالاهای مرتبط به ارزش ۱۹‌میلیون و ۲۰۰‌هزار‌دلار با نظارت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی و با استفاده از سامانه اینترنتی یکپارچه قرنطینه دامی استان به سایر نقاط جهان صادر شد.

دکتر سید محسن دستور افزود: این میزان که شامل انواع دام سبک و سنگین و همچنین انواع فرآورده‌های خام دامی و... است پس از اخذ گواهی‌های بهداشتی دامپزشکی مورد نیاز به سایر کشورها، از جمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، اعضای اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای آسیایی صادر شده اند.

وی افزود: با استفاده از سامانه یادشده و در اجرای واگذاری قسمتی از وظایف قرنطینه به بخش خصوصی، استفاده از فضای آنلاین، کاهش هزینه‌ها و تسریع در راه‌اندازی کار مراجعین در دستور کار قرار گرفته و با استفاده از اینترنت و فعال شدن شبکه یکپارچه قرنطینه دامی، کلیه مجوزهای حمل و نقل بدون نیاز به حضور ارباب رجوع به شبکه‌های دامپزشکی و تنها از طریق ناظرین فنی دامپزشکی مستقر در مراکز بسته‌بندی تخم‌مرغ، تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، تخم‌مرغ نطفه دار و... انجام خواهد شد.

دستور میزان واردات انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور، شامل مواد اولیه خوراک دام و طیور، ابریشم و کرک بزی به استان را در مدت یادشده بیش از ۲۳۰‌هزار تن دانست و تصریح کرد، این میزان در مقایسه با رقم واردات در مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی بیش از ۱۰۳‌هزار تن افزایش را نشان می‌دهد.

مدیر کل دامپزشکی استان، نظارت و کنترل ترانزیت فرآورده‌های دامی را نیز از جمله وظایف این اداره کل برشمرده و در این مورد تصریح کرد: طی ۷ماه ابتدای سال جاری، میزان ترانزیت این‌گونه کالاها، ۱۱‌هزار و ۵۰۰ تن بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی بیش از ۱۶۰ تن افزایش داشته است.

وی ضمن تاکید بر نقش مهم قرنطینه‌های دامی در کنترل ورود و خروج انواع دام و فرآورده‌های خام دامی تعداد قرنطینه‌های استان را ۱۲ مورد عنوان و اظهار کرد: از این تعداد ۶ قرنطینه مرزی، ۳قرنطینه داخل استانی و ۳ قرنطینه بین استانی هستند.

وی از تمام دامداران استان خواست به منظور حفظ سلامت سرمایه دامی خود و در جهت پیشگیری از گسترش بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از هرگونه نقل و انتقال دام‌ها بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند.