حداقل قیمت زعفران مشخص شود

احتمال تعیین حداقل قیمت خرید زعفران به ازای هرکیلو یک و نیم‌میلیون‌تومان مشهد- زهره الوندی: ورود افراد غیرمتخصص به بازار باعث نامشخص بودن قیمت زعفران شده و این موضع باعث ایجاد مشکلات زیادی برای تولید‌کنندگان وصادرکنندگان شده است. در چنین شرایطی رییس شورای ملی زعفران تعیین حداقل قیمت زعفران برای حفظ آرامش بازار و حمایت از تولید‌کنندگان طلای سرخ را ضروری دانست.

غلامحسین شافعی در جلسه شورای ملی زعفران در اتاق بازرگانی خراسان رضوی درباره ضرورت تعیین قیمت این محصول افزود: اعضای شورای ملی زعفران باید ظرف ده روز آینده طی رایزنی با تشکل‌های فعال در بازار زعفران برای تعیین حداقل قیمت این محصول اقدام کنند.

وی تصریح کرد: برای ساماندهی بازار زعفران تعیین الگوی کشت برای این محصول الزامی بوده و باید هر چه زودتر با رایزنی با مقامات مسوول این اقدام انجام شود.

همچنین غلامرضا میری، رییس اتحادیه فروشندگان و صادر‌کنندگان زعفران مشهد در این جلسه گفت: در چندماه گذشته طی نامه‌نگاری با مسوولان خواهان تعیین حداقل قیمت برای زعفران برای ایجاد آرامش در بازار این محصول شدیم و با وجود ارائه قیمت‌های مختلف برای زعفران، نرخ یک و نیم‌میلیون‌تومان را به عنوان حداقل قیمت زعفران به مسوولین ارائه کردیم، اما متاسفانه اقدامی برای عملیاتی کردن پیشنهاد‌های ما انجام نشد.

وی افزود: ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار زعفران باعث شده تا قیمت زعفران در بازار نوسانات زیادی پیدا کند. برخی افراد با خرید زعفران در فصل برداشت باعث افزایش بیش از حد این محصول و لطمه به صادرات می‌شوند و همین افراد با نزدیکی سال جدید با توزیع یکباره زعفران به بازار باعث کاهش ناگهانی قیمت زعفران در بازار می‌شوند.

جلیل مغازه‌ای، عضو اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران نیز گفت: نوسانات بیش از حد قیمت باعث ایجاد مشکلات زیادی برای صادر‌کنندگان طلای سرخ شده است، به طوری که صادرکنندگان در ارائه یک قیمت نهایی به خریداران خارجی ناتوان هستند.

علی حسینی، نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان زعفران و گیاهان دارویی خراسان جنوبی هم در این جلسه با اشاره به نوسانات قیمت زعفران در سال‌های اخیر گفت: در ۳۰ سال گذشته قیمت زعفران جهش‌های زیادی داشته است، اما طی دو سال گذشته با جهش ۴۰۰ برابری مواجه شد که این امر باعث ایجاد مشکلاتی برای بازار‌های صادراتی ما شده است.

وی افزود: قیمت بیش ازحد زعفران باعث ترویج محصولات جایگزین این محصول نظیر رنگ‌های مصنوعی هندی و چینی شده است و توزیع این محصولات در بازار می‌تواند به منزله زنگ خطری برای بازار زعفران ایران باشد.

احتشام، رییس اتاق بازرگانی خراسان جنوبی نیز با انتقاد از حضور افراد غیرمتخصص در بازار زعفران بیان کرد: وضعیت بازار زعفران به حدی رسیده است که بعضا دیده می‌شود یک نفر آهن فروش با خرید زعفران اقدام به انبار کردن این محصول می‌کند.

وی افزود: برای جلوگیری از تاثیرات سوء این افراد بر بازار زعفران می‌بایستی صادرکنندگان،خرید زعفران از این افراد را تحریم کنند تا آرامش به بازار زعفران بازگردد.

دکتر اسماعیل نیا، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم گفت: ایجاد یک برند ملی زعفران به منظور حمایت از این محصول ضروری است. وی گفت: با ایجاد یک برند برای این محصول و با رایزنی و تعامل با صادرکنندگان و ایرانی‌های مقیم خارج و بازرگانان عمده خارجی می‌توانیم در جهت ترویج برند ملی زعفران گام‌های لازم را برداریم.

وی افزود: تشکیل صندوق زعفران می‌تواند با در اختیار قرار دادن اعتبارات مناسب به صادرکنندگان و تولید‌کنندگان به دور از بوروکراسی اداری باعث تسیهل صادرات این محصول شود.

اسدی‌فر، معاون جهادکشاورزی خراسان رضوی نیز بر ضرورت تعیین حداقل قیمت زعفران تاکید کرد وگفت: طی نامه‌نگاری‌هایی که با وزارت جهاد کشاورزی کرده‌ایم همواره بر ضرورت تعیین حداقل قیمت برای زعفران تاکید کرده‌ایم و تاکنون قیمت یک‌میلیون‌تومان برای زعفران با وشال برای این موضع پیشنهاد شده است. وی افزود: البته برای زعفران نمی‌توان حداکثر قیمت را پیشنهاد داد، زیرا این نه تنها به نفع بازار نیست، بلکه دارای تاثیرات منفی روی بازار است.

بر اساس این گزارش، جلسه شورای ملی زعفران در حالی در اتاق بازرگانی خراسان رضوی تشکیل شد که اکثر حاضران جلسه از نوسانات بیش از حد قیمت زعفران در بازار و نبود حداقل قیمت برای این محصول گلایه‌مند بودند.