مشهد- زهره الوندی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به شوری آب دشت‌های استان گفت: طی ۱۰ سال گذشته درجه شوری آب دشت‌های استان از ۹۰ به ۱۹۰ درجه رسیده که خیلی نگران‌کننده است.

مهدی جمشیدی در جلسه بررسی بحران انرژی و نیرو در خراسان رضوی با بیان اینکه یک سوم چاه‌های استان از اختلاف برداشت برخوردارند، گفت: یک‌میلیارد مترمکعب بیشتر از ظرفیت برداشت داریم که این مساله شوری آب را تشدید کرده است.

وی با تاکید براینکه باید برداشت‌ها را محدود کنیم، گفت: توسعه فاضلاب می‌تواند در این وضعیت بحرانی تاثیر مطلوبی داشته باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در ادامه با تاکید براینکه بیلان منفی آب در دشت‌های ممنوعه یک‌میلیارد مترمکعب است، گفت: روی پنج رودخانه از هشت رودخانه مرزی استان در حال ساخت سد هستیم.

مرتضی حسینی افزود: در حال حاضر ۱۲‌میلیون مترمکعب آب از رودخانه‌های مرزی خارج می‌شود که با احداث این سدها این‌مقدار به دو‌میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد. وی در بحث آب‌های زیرزمینی نیز اظهار کرد: به علت افت آب‌های زیرزمینی هر روز شاهد کاهش کیفیت آب، نشست زمین و شکاف در دشت‌های استان هستیم و اگر این وضعیت ادامه یابد به زودی شاهد فرو رفتن نیروگاه توس در زمین خواهیم بود.