دنیای اقتصاد - بیرجند -محمد قربانی: رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به این که ۹۸ درصد زرشک ایران و جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود، اظهار کرد: امسال از حدود ۱۴ هزار هکتار از باغ‌های زرشک استان بیش از ۶ هزار تن زرشک خشک تولید شده است و بیش از ۵۵ هزار خانوار روستایی و شهری خراسان جنوبی در زنجیره تولید، بسته‌بندی، توزیع و فرآوری زرشک فعالیت می‌کنند.

محمد زاری گفت: با توجه به ارزش اقتصادی، کسب درآمد و اشتغالزایی این محصول، باید مسوولان کشوری نگاه ویژه‌ای به این محصول داشته باشند و با اختصاص اعتبارات لازم به سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان و صنایع این بخش کمک کنند.

وی ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی، منابع تبصره‌ای و بنگاه‌های کوچک زودبازده در توسعه بخش کشاورزی استان سرمایه‌گذاری شده که در نتیجه ساخت این صنایع برای حدود ۷۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

زاری تصریح کرد: چنانچه زمینه استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن در استان فراهم و زنجیره کامل تولید تا مصرف در کنار هم ایجاد شود، تولیدها در کمترین زمان ممکن برای فرآوری در اختیار واحدهای صنعتی مربوط قرار می‌گیرد و علاوه بر کاهش ضایعات محصول با کوتاه شدن دست واسطه‌ها و دلالان، تولید‌کنندگان به سود واقعی خود می‌رسند. رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ادامه از افتتاح یک طرح صنایع فرآوری زرشک به زودی در شهرستان بیرجند خبرداد.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ واحد تولیدی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در استان فعال است و به زودی طرحی دیگر که در زمینه فرآوری محصول زرشک فعالیت می‌کند نیز افتتاح می‌شود. رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در این طرح صنعتی انواع شربت و مرباها، آب زرشک و نکتار میوه از محصول زرشک تولید می‌شود و علاوه بر این واحد تولیدی در زمینه بسته‌بندی انواع خشکبار فعال است.

زاری کل سرمایه‌گذاری انجام شده در این شرکت را حدود ۱۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از این میزان ۴ میلیارد ریال سهم آورده متقاضی و ۱۱ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده است. وی یادآور شد: ظرفیت تولید این شرکت بیش از۲ هزار و ۱۳۱ تن در سال است و برای ۱۱ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد شده است.