صدور 132 میلیون دلار کالا از گمرکات همدان

در ۸ ماه اول امسال ۱۶ میلیون و ۳۵ هزار دلار کالا به استان همدان وارد شد دنیای اقتصاد - همدان - محبوبه یادگاری: طی ۸ ماه ابتدای سال جاری ۴۷۰ هزار و ۶۹۰ تن کالا به ارزش ۱۳۲ میلیون و ۴۸۰ هزار دلار از گمرکات استان همدان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۱۶۰‌ درصد و از نظر وزنی ۴۵۵‌ درصد رشد داشته است.

فیصل مرداسی، رییس سازمان بازرگانی استان همدان با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه ۵۶‌ درصد از این میزان صادرات به محصولات صنعتی اختصاص داشته است، افزود: محصولات کشاورزی ۳۲‌ درصد، صنایع دستی و فرش ۲۰‌ درصد و معدن و مواد شیمیایی نیز یک‌ درصد از صادرات استان را در ۸ ماه ابتدای سال جاری به خود اختصاص دادند. وی در خصوص مهم‌ترین اقلام صادراتی طی این مدت گفت: صادرات سیمان به ارزش ۵۷ میلیون و ۲۸۵ هزار دلار و به وزن ۴۰۰ هزار تن بوده که توانسته ۴۳‌ درصد از صادرات استان را از آن خود کند.

رییس سازمان بازرگانی استان همدان افزود: صادرات کشمش طی این مدت به وزن ۱۰ هزار تن و به ارزش ۲۱ میلیون و ۵۲ هزار دلار بود که ۸/۱۵‌ درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داد. وی اضافه کرد: صادرات سفال نیز با ۳ هزار تن و به ارزش ۱۸ میلیون و ۸۵۳ هزار دلار بوده که ۲/۱۴‌ درصد از صادرات استان را به دست آورده است. مرداسی ادامه داد: میزان صادرات سیب‌زمینی نیز طی هشت ماه سال جاری به وزن ۲۷ هزار تن و به ارزش ۹ میلیون و ۴۸۳ هزار دلار بود که ۱/۷‌ درصد از سهم صادرات استان را از آن خود کرده است. وی تصریح کرد: صادرات فرش دستباف نیز ۱۵۷ تن به ارزش ۶ میلیون و ۵۲۷ هزار دلار بوده و توانسته ۹/۴‌ درصد از صادرات استان را به خود اختصاص دهد.

رییس سازمان بازرگانی استان همدان خاطرنشان کرد: صادرات کاشی نیز طی این مدت به وزن ۱۶ هزار تن و به ارزش ۶ میلیون و ۳۵۶ هزار دلار بوده که ۸/۴‌ درصد از صادرات استان را از آن خود کرده است. وی گفت: چینی‌آلات بهداشتی با وزن ۲ هزار و ۷۲۵ تن و به ارزش ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار دلار صادر شده که دو‌ درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

مرداسی ابراز کرد: صادرات سالامبور گوسفندی به وزن ۲۴۸ تن و ارزش یک میلیون و ۲۳۷ هزار دلار و وت‌بلو به وزن ۱۲۴ تن و به ارزش ۹۳۷ هزار دلار از دیگر اقلام صادراتی استان طی این مدت بوده است.

رییس سازمان بازرگانی استان همدان مقصد صادرات کالاهای استان را به کشورهای ترکیه، عراق، افغانستان، امارات، لهستان، اوکراین، ترکمنستان، هلند، آمریکا، هند، دانمارک، فرانسه و قطر اعلام کرد.

وی درباره میزان واردات به استان همدان نیز در این مدت گفت: ارزش واردات کالا در این مدت ۱۶ میلیون و ۳۵ هزار دلار به وزن ۷ هزار و ۱۷۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۸۲‌ درصد و از نظر ارزشی نیز ۵۸‌ درصد رشد را نشان می‌دهد. مرداسی گفت: عمده واردات به استان کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای، مواد اولیه و تکنولوژی بوده است که از کشورهای اروپایی و امارات وارد شده‌اند.