دنیای‌اقتصاد- بیرجند- حمید قربانی: نخستین همایش انبوه‌سازی، صنعتی‌سازی و مدیریت هوشمند ساختمان خراسان جنوبی با حضور معاون امور عمرانی استانداری و فعالان صنعت ساختمان خراسان جنوبی در تالار علامه فرزان بیرجند برگزارشد.

مهندس عارف پور، معاون امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در این همایش یکی از مصادیق مهندسی مدرن، مدیریت هوشمند و صنعتی‌سازی را رعایت کاهش زمان، افزایش کیفیت و مصرف بهینه برشمرد. وی گفت: استفاده بهینه از تجهیزات و عمر مفید آن، کاهش چشمگیر هزینه‌های نگهداری، بهینه‌سازی و مصرف انرژی با رعایت مبحث ۱۹ساختمان، کنترل و یکپارچه‌سازی براساس نیازهای ضروری، از مزیت‌های مدیریت هوشمند در صنعت ساختمان است.

عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان خراسان جنوبی و دبیر این همایش نیز گفت: صنعت ساختمان به ویژه بخش مسکن از ضروری‌ترین نیازهای بشر در طول تاریخ بوده و به عنوان دغدغه‌های همیشگی در جوامع بشری محسوب می‌شود.

مهندس مصطفی امیری اظهار کرد: با توجه به جمعیت روزافزون جامعه به ویژه جمعیت جوان ضرورت و مالکیت سرپناه به عنوان فرهنگ در جامعه قرارگرفته و توجه به امر مسکن و تولید آن ضروری به نظر می‌رسد.

وی در ادامه خواستار تحقیقات در امر تولید صنعتی‌سازی، تدوین و ایجاد آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در خصوص روش‌های تولید صنعتی، ایجاد کارخانجات مرتبط، حمایت‌های لازم در سازمان‌های دولتی و توجه اقشار مختلف مردم برای فرهنگ‌سازی در راستای تولید صنعتی در کشور شد.

دکترحسنی از استادان دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور تهران نیز در این همایش با اشاره به اینکه کشور تا چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ نیازمند ساخت ۲۴میلیون واحد مسکونی است، افزود: بر این اساس سالانه باید ۵/۱میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود.

وی افزود: سهم تولید صنعتی ساخت‌و‌ساز در کشور فقط ۳درصد است که تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان باید به ۲۰درصد برسد. وی مصرف بهینه مصالح، افزایش جمعیت و بهره‌وری، زلزله خیر بودن، افزایش قیمت مسکن و تقاضای آن را از ضروریات صنعتی‌سازی در کشور برشمرد.

مدیرعامل گروه صنعتی گیتی پسند نیز در این همایش گفت: عمده‌ترین بخش ساختمان بخش مکانیک تاسیسات آن است که با سرمایه‌گذاری در این بخش شاهد ساختمان‌های بهینه و با عمر بالا خواهیم بود. مهندس عمیدی افزود: گروه صنعتی گیتی پسند اولین و تنها گروه صنعتی در جهان است که همزمان در حوزه‌های تحقیق، تولید و آموزش تاسیسات مکانیک ساختمان فعالیت دارد و کاربرد محصولات تولیدی آن در ساختمان بیش از ۸۵درصد بهینه‌سازی مصرف انرژی به همراه دارد.