مشهد- زهره الوندی: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برداشت ما این است که سیاست‌های اصل۴۴ درست اجرا نمی‌شود، به همین منظور کمیسیون ویژه‌ای برای نظارت به این سیاست کلان کشوری راه‌اندازی کرده‌ایم.

دکتر علی لاریجانی در مراسم طرح توسعه شرکت خوشنام در فریمان افزود: در گزارش‌هایی که از این کمیسیون به دست ما رسیده به این نتیجه رسیدیم که برخی از اجراهای اصل۴۴ باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه برخی قوانین ما احتیاج به تغییر دارد، تصریح کرد: برخی قوانین تجاری مزاحمند و باید اصلاح شوند تا شاهد رونق سرمایه‌گذاری‌ها شویم. وی ادامه داد: اگر هدف ما این است که در سرمایه‌گذاری‌ها روان‌سازی کنیم بخشی از آن کارهای بانکی و بخشی نیز کارهای اجرایی و نظارتی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در گذشته مجلس همواره با بخش‌های اقتصادی دولتی در ارتباط بود، گفت: اکنون این رویه تغییر کرده و برای اظهار نظرهای اقتصادی از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم.

دکتر لاریجانی با تاکید براینکه امروز ما با خیل عظیم نیروهای مستعد و کارآفرین در بخش خصوصی مواجهیم، گفت: مجلس تمایل دارد در ارتباط با اقتصاد گران بخش خصوصی فعالانه‌تر برخورد کند.

وی با اشاره به فراز و فرودهای سیاسی و اقتصادی چند سال اخیر نیز اظهار کرد: در گذشته مسوولان بر اساس گرایش‌های اقتصادی خود کشور را اداره می‌کردند که این وضعیت یک عدم تعادل ایجاد کرده بود. وی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه سیاست‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام مدون و در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، وضعیت سرمایه‌گذاری و سوگیری دولت در این زمینه روشن شد. وی ادامه داد: ما این جهت گیری را دنبال می‌کنیم؛ چرا که توسعه جز در پرتو این امر میسر نیست.

مدیر عامل شرکت خوشنام نیز در ادامه گفت: این شرکت بزرگ‌ترین تولید‌کننده و صادرکننده لوله‌های پلیمری در شمال و شرق کشور است که ۲۰ درصد تولیدات خود را صادر می‌کند.

مهندس امیر برکت مومنی با اشاره به اینکه متاسفانه ۵۰ درصد مواد اولیه ما وارداتی است گفت: همان مقدار که صادر می‌کنیم وارد نیز می‌کنیم و پتروشیمی پاسخگوی ما نیست.

وی با تاکید به اینکه شرکت‌هایی که به مواد اولیه پتروشیمی نیاز دارند پنج برابر تولید مواد اولیه آن در کشور هستند، گفت: از وقتی که پتروشیمی وارد بورس شده برای تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی با اشاره به حضور پررنگ دلال‌ها در بورس اظهار کرد: بورس باید طوری عمل کند تا تولیدکنندگان بتوانند مواد اولیه خودشان را از آنجا تهیه کنند.

برکت مومنی همچنین با اشاره به اینکه ۷۵ درصد فروش محصولات شرکت، به بخش دولتی و به شرکت‌های آب و فاضلاب کشور است، گفت: بیش از ۲۰ میلیارد ریال از برخی شرکت‌های دولتی طلبکار هستیم.

وی در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها نیز گفت: در حال حاضر و به طور میانگین ماهی ۱۳ میلیون تومان قبض برق این شرکت است که اگر قرار بر این باشد که یارانه‌ها حذف و قیمت برق ۷۰ تا ۸۰ میلیون شود، مطمئنا نمی توانیم ادامه دهیم.

وی همچنین با اشاره به کمبود سرمایه در گردش نیز گفت: برای این طرح دولت به ما ۸۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش پرداخت کرده؛ در حالی که این اعتبار تنها ۱۵ تا ۲۰ روز کاری ما را شارژ می‌کند.

شرکت خوشنام خراسان با ۳۲۰ میلیارد ریال سرمایه اولیه بزرگترین تولید‌کننده لوله‌های پلی اتیلن در شمال و شرق کشور است که ۸۰ نفر اشتغال مستقیم و بیش از یک هزار نفر نیز اشتغال غیر‌مستقیم در خراسان رضوی داشته است.