دنیای اقتصاد - کاشان - سید حسین صدری: طرح کنترل روباتیک گنبد رصدخانه دانشگاه کاشان با همکاری شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران (تسا) پس از مدتی بهره‌برداری آزمایشی، به طور کامل راه‌اندازی شد.

بر اساس این گزارش، در این طرح که برای نخستین بار در ایران انجام گرفته است، یک سیستم روباتیک، حرکت گنبد رصدخانه را کنترل کرده و به ازای حرکت هرچند خفیف تلسکوپ، گنبد نیز حرکت تلسکوپ را دنبال می‌کند.

از آنجا که تلسکوپ اصلی رصدخانه دانشگاه کاشان قابلیت کنترل از طریق کامپیوتر و اینترنت را دارا بوده و حرکت گنبد نیز وابسته به حرکت تلسکوپ است، می‌توان رصدخانه را از طریق اینترنت کنترل کرد. این قابلیت شاید در رصدخانه‌های معمولی چندان لازم به نظر نرسد، اما همه تلسکوپ‌های فضایی و تعداد زیادی از رصدخانه‌های حرفه‌ای دنیا از چنین قابلیتی برخوردارند و بر همین اساس، استفاده از چنین ساختاری در راستای توسعه نجوم، اجتناب‌ناپذیر است. شایان ذکر است، طرح اولیه این سیستم توسط کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان ارائه و با همکاری بخش ابزار دقیق شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران روی گنبد این رصدخانه نصب و پس از چند ماه بهره‌برداری آزمایشی، به طور کامل راه‌اندازی شد. هم‌اکنون گنبد رصدخانه دانشگاه کاشان با قطر ۴/۲ متر، تلسکوپی به قطر ۱۶ اینچ را در خود جای داده است. با راه‌اندازی این سامانه و درصورت ارتقای پهنای باند اینترنت این رصدخانه، می‌توان از این مجموعه به صورت آنلاین از هر جای دنیا بهره‌برداری کرد.