دنیای اقتصاد- بوشهر: نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی فروش اوراق مشارکت ارزی را تنها راه گریز از تحریم‌ها برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی دانست.

دکتر جعفر قادری در عسلویه گفت: قرار است دولت در سال آینده حدود شش میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی و مقادیری اوراق مشارکت ریالی برای پروژه‌های وزارت نفت در اختیار این وزارتخانه قرار دهد.

وی با بیان این که می‌توان بخش عمده‌ای از منابع مورد نیاز طرح‌های نفت و گاز را از این طریق تامین مالی کرد، اظهار امیدواری کرد: با اضافه شدن به این میزان در مجلس شورای اسلامی بتوانیم به اجرای پروژه‌های نفت و گاز سرعت ببخشیم.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایطی که با تحریم بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی مواجه هستیم، فروش اوراق مشارکت ارزی می‌تواند منابع خرد را از بازارهای بین‌المللی جمع آوری کند و در اختیار فعالان اقتصادی ما قرار دهد.

قادری یادآور شد: پس از بازدید هفته گذشته چهار نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه از پروژه‌های پارس جنوبی، با دعوت از وزرای نفت و اقتصاد و مسوولان بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جلسه‌ای در مجلس تشکیل شد و روی موانع و مشکلات تامین مالی پروژه‌های پارس جنوبی و ارتباط مالی دولت و وزارت نفت بحث مفصلی صورت گرفت.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که پیشنهاداتی هم در اصلاح قانون بودجه امسال داشتیم، اظهار کرد: با تصویب مجلس شورای اسلامی مقرر شد وزارت اقتصاد و دارایی سهم شش درصد حاصل از تولید نفت خام را به صورت ماهانه و علی‌الحساب به وزارت نفت پرداخت کند و چندین ماه به طول نینجامد.

وی افزود: قرار شد اصلاحاتی در قانون سیاست‌های اصل۴۴ داشته باشیم تا این قانون نیز کمک کند که منابع مالی که از محل واگذاری شرکت‌ها و موسسات وابسته به وزارت نفت و نیرو تامین می‌شود، به منظور تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آنها در اختیار این وزارتخانه‌ها قرار گیرد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این که حساب ذخیره ارزی نیز با محدودیت منابع مواجه است، اما می‌تواند پروژه‌های ضروری در کشور را تامین مالی کند، اظهار کرد: دولت هم اخیرا مصوبه‌ای را گذرانده که دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی را در اختیار وزارت نفت قرار دهد که می‌تواند به اجرای پروژه‌های وزارت نفت به ویژه در پارس جنوبی کمک کند.