رونمایی از 8 فرش گل در اهواز

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه گرجی: فاز اول ساخت بزرگ‌ترین پارک کشور نیمه دوم بهمن ماه امسال در اهواز به بهره‌برداری می‌رسد. بر اساس این گزارش با پایان یافتن عملیات نصب تجهیزات در پارک ۴۲ هکتاری اهواز واقع در ساحل غربی رودخانه کارون حد فاصل پارک دولت تا پل سوم، این پارک که بر اساس آخرین تکنولوژی روز دنیا طراحی شده است، نوروز امسال آماده بهره‌برداری شهروندان و مسافران نوروزی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اهواز در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: فاز اول این پارک که ۱۸ هکتار است در نیمه دوم بهمن امسال و فاز دوم در اردیبهشت ماه سال آینده تکمیل می‌شود.

حجت‌اله سقاوی با اشاره به اینکه تمامی وسایل بازی این پارک به میزان ۳ میلیارد تومان خریداری شده است، استفاده از این وسایل را رایگان اعلام کرد.

بر اساس این گزارش تمامی تمهیدات از جمله پارکینگ، رستوران، سرویس‌های بهداشتی و غیره نیز برای رفاه شهروندان در این پارک در نظر گرفته شده است.

بهسازی ۱۰ پارک منطقه‌ای

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اهواز در ادامه با بیان این که مردم بیشترین استقبال را از پارک‌های محله‌ای و منطقه‌ای می‌کنند، گفت: هم اکنون پارک‌های زیتون، سیاحتی ساحل، گلها و شهید سبحانی در مرحله بهسازی و آماده سازی برای ایام نوروز قرار دارند.

سقاوی در خصوص سایر پارک‌ها هم گفت: وسایل بازی پارک‌های لاله و پاداد نیز مطابق استانداردهای روز دنیا طراحی شده و این پارک‌ها در نیمه اول اسفند به بهره‌برداری می‌رسند.

افزایش سرانه فضای سبز

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز اهواز در ادامه گفت: با انجام عملیات نهال کاری در سطح شهر اهواز تا پایان سال آینده، فضای سبز اهواز به حدود ۶۰۰ هکتار توسعه می‌یابد.

سقاوی با بیان اینکه نگهداری نهال‌ها به عهده بخش خصوصی است، اظهار کرد: این نهال‌ها پس از کاشت، طبق قرارداد به بخش خصوصی تحویل داده می‌شود.

سقاوی با بیان اینکه از ابتدای مهر سال گذشته تا آبان ماه سال جاری، فضای سبز اهواز را به حدود ۹۰ هکتار افزایش دادیم، گفت: این میزان تا پایان امسال به ۲۲۲ هکتار افزایش می‌یابد. ضمن اینکه با انجام این عملیات سرانه فضای سبز این شهر از ۹/۱۰ متر مربع به ۵/۱۶ متر مربع افزایش یافته است.

وی همچنین به عملیات ساحل‌سازی رودخانه کارون در مقطع اهواز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات رودخانه‌های عریض، سطح مقطع زیاد آنهاست که منجر به رسوب‌گذاری قابل ملاحظه می‌شود. طی سال‌های اخیر سدسازی‌های صورت گرفته در بالادست رودخانه کارون، سرعت آب را در پایین دست کاهش داده و همین امر منجر به رسوب‌گذاری شدید شده است. بر همین اساس، طبق طرح ساماندهی کارون، عرض رودخانه باید کم شده تا از شدت رسوب‌گذاری کاسته شود.

وی با بیان اینکه استانداری خوزستان حریم رودخانه کارون در مقطع اهواز را تعیین کرده و شهرداری، ساحل سازی رودخانه کارون را بر اساس این حریم انجام می‌دهد، گفت: کم کردن عرض کارون به هیچ عنوان فیزیولوژی رودخانه را تهدید نمی‌کند، بلکه ضمن رونق بخشیدن به حیات آن، سایر دستگاه‌ها همچون آبفای اهواز موظف می‌شوند که پساب‌های خود را به صورت کنترل شده به رودخانه کارون هدایت کنند.

رونمایی از ۸ فرش گل

شهردار منطقه ۵ اهواز نیز گفت: اولین باغ گل این شهر در ۲ فاز متفاوت و بر پایه اصول علمی در پارک طبیعی ۱۸ هکتاری نخلستان اهواز دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

عبیات به ایجاد ۸ فرش گل در فاز اول این طرح اشاره کرد و توضیح داد: این فرش‌ها به دلیل برگزاری جشنواره بین‌المللی گل و گیاه، در ابعاد کوچک ۱۴ در ۱۲ طراحی شده تا بازدید توسط عموم به سهولت صورت بگیرد.

وی نوع گل‌های کاشته شده در این فرش را اطلسی، تاج الملوک، بنفشه، شب بو و غیره عنوان کرد و افزود: پس از اتمام کار کاشت گل در این ۸ فرش، محوطه پارک فنس کشی شده و در بالای نخل‌های پارک نورپردازی با رنگ‌های سبز و سفید صورت می‌گیرد. ضمن اینکه جاده ورودی به نخلستان می‌شود تا مردم برای بازدید از پارک به راحتی تردد کنند.

شهردار منطقه ۵ اهواز همچنین بیان کرد: در فاز دوم طرح نیز اولین باغ گل‌های اهواز در این نخلستان به بهره‌برداری می‌رسد که در نوع خود بی نظیر خواهد بود.

عبیات همچنین به ایجاد برکه‌ای مصنوعی در میان نخلستان اشاره کرد و گفت: این برکه به کاشت نیلوفر آبی و سایر گلها و گیاهان سازگار در این شرایط اختصاص می‌یابد. ضمن این که پس از زهکشی پارک، کار آبرسانی به نخلستان نیز آغاز می‌شود.