دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه‌گرجی: در دیدار استاندار خوزستان با استاندار میسان عراق که در هتل پارس اهواز انجام شد، دکتر حجازی ضمن اشاره به دومین سفر استاندار میسان خبر از رونق‌گرفتن ارتباط دو استان داد و گفت: استان میسان به لحاظ ارتباطات فرهنگی، دینی، اقتصادی و همچنین توانمندی‌های مشترک بین دو استان موجب رونق‌گرفتن ارتباطات شده است. وی افزود: قصد داریم در بخش فرهنگی، صنعتی، آموزش فنی، آموزش عالی، ورزش و عتبات عالیات روابط را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: سال آینده قریب ۲۰ میلیون‌دلار سرمایه‌گذاری جهت طرح‌های مصوب در میسان برنامه‌ریزی کرده‌ایم و چنانچه بحث عتبات عالیات و اعزام زوار به خوبی انجام شود درآمد اقتصادی خوبی برای منطقه خواهد داشت.

دکتر حجازی در خصوص اعزام زوار نیز گفت: اجازه داریم روزانه ۵‌هزار نفر زائر به عتبات عالیات اعزام کنیم که از طریق مرز چزابه اعزام زوار از ۵۰۰ نفر می‌تواند به ۲‌هزار نفر افزیش یابد.

استاندار خوزستان از تفویض اختیارات دولت به استانداران به منظور اجرای طرح‌های صنعتی و تجاری جهت تسریع در ارتباط با استان‌های همجوار خبر داد و گفت: قصد داریم مجوز احداث صنعت مشترکی را به عنوان منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی بگیریم. وی افزود: امسال زیرساخت‌ها برای جاده‌سازی و محوطه‌سازی شهرک صنعتی در منطقه چزابه شروع خواهد شد و آن منطقه با هماهنگی‌های انجام شده نیازی به ویزا نخواهد داشت.

دکتر حجازی همچنین با اظهار اینکه سالانه بیش از یک میلیون تن محصولات کشاورزی به کشورهای خلیج از جمله قطر ارسال می‌شود، گفت: تمامی کالاهای ارسالی بر اساس استاندارد و پس از کنترل و تست شدن در محل کارخانه و نمونه برداری صادر می‌شوند و اعتقاد ما بر این است که تجارت پایدار ثابت شود و طرف مقابل کیفیت را تایید کند.

استاندار میسان عراق نیز خواستار ارتباط تنگاتنگ در جنبه‌های مختلف با استان خوزستان و گسترش آن شد و گفت: با حمایت‌های شما بستر خوبی پیدا شده و تمامی ملت عراق خود را مدیون جمهوری اسلامی می‌دانند و ضروری است روابط حسنه را تقویت و نیازمندی‌های دو کشور را تامین کنیم. محمد شیاع صبار توسعه و آینده نگری را بر اساس ۴ اصل وجود پایداری سیاسی در کشور، وجود امنیت در کشور، وجود منابع انسانی و طبیعی کافی و وجود قوانین کافی و منسجم دانست و افزود: کشور عراق و استان میسان اهدافی را جهت پیشبرد و توسعه خود تعریف کرده است و ما نیز با توجه به حسن همجواری و ظرفیت‌های بالفعل استان خوزستان چشم امید به استفاده از آنها دوخته‌ایم و باید از وقت باقیمانده حداکثر استفاده را ببریم. وی خواستار افزایش تولید برق در مرز شیب عراق از ۱ مگاوات به ۵ مگاوات، احداث جاده دسترسی، پاکسازی منطقه بین شیب و چزابه، رساندن آب به مرز شیب، نصب دستگاه آب‌شیرین‌کن و ورود مواد غذایی به میسان شد.

عبدالحسین عبدالرضا رسن رییس شورای استان میسان نیز در این جلسه خواستار تقویت ارتباطات و مشترکات فی مابین، فعال شدن کمیته‌های تخصصی در زمینه‌های کشاورزی، آموزش و پرورش، ورزش و صنعت شد و افزود: پایه‌گذاری در این زمینه موجب حمایت از مستضعفان و تقویت امنیت منطقه و در نهایت توسعه سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وی افزود: تمامی آیین نامه‌ها و مکانیسم‌های فی‌مابین متناسب با دستورالعمل و قوانین دو کشور است و دو استان باید تعامل خود را با حکومت مرکزی جهت تسریع در تعهدات فی‌مابین داشته باشند تا جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی‌گرفته شود.