باشماق، صادرات کردستان را افزایش داد

دنیای‌اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: معاون برنامه‌ریزی استان کردستان از رشد ۱۷۵ درصدی صادرات کالا از استان در پی رسمی شدن مرز باشماق خبر داد. مهندس ارسلان ازهاری با بیان این مطلب افزود: میزان صادرات تا قبل از رسمی شدن مرز باشماق مریوان ۳۷۰ میلیون دلار بوده که در حال حاضر از روند خوبی برخوردار است و ۱۷۵ درصد رشد را نشان می دهد.

وی گفت: در طول چند سال گذشته به منظور ساماندهی تعاونی‌های مرزنشین شاهد رسمی شدن مرز باشماق مریوان بودیم که با رسمی شدن این مرز تحول عظیمی در بخش صادرات استان انجام شد.

ازهاری گفت: از زمان رسمی شدن مرز باشماق تاکنون مبادلات مرزی در این مرز ۴۰۰ درصد افزایش یافته؛ به طوری که میزان مبادلات از ۴۹۰ میلیون دلار قبل از رسمی شدن مرز، هم‌اکنون به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان با اشاره به اینکه ۱۶ استان کشور دارای نوار و مناطق مرزی است، بیان کرد: در حال حاضر ۵/۶ میلیون نفر از جمعیت کشور در این استان‌ها زندگی می‌کنند که در قالب ۳۰۰ تعاونی مرزنشین ساماندهی شده‌اند و این میزان جمعیت معادل هشت درصد جمعیت کشورمان است. وی ادامه داد: در سال جاری مبلغ ۲۳ میلیون دلار یارانه برای انجام صادرات و واردات توسط تعاونی‌های مرزنشین اختصاص پیدا کرده است که در شش ماه اول سال جاری رقمی حدود ۳/۲ میلیون دلار از آن جذب شده و این میزان به هیچ وجه راضی‌کننده نیست.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان گفت: متاسفانه در سال گذشته نیز از مجموع ۱۳میلیون دلار یارانه اختصاص داده شده به اعضای تعاونی‌های مرزنشین در استان کردستان تنها پنج درصد از آن جذب و هزینه شد. بر اساس این گزارش در راستای سیاست‌های دولت، ۱۶ تعاونی مرزنشین در استان کردستان تشکیل شده که از سهمیه ارزی مختص مناطق مرزی برخوردار می‌شوند. این تعاونی‌ها با آنکه در ۱۰ سال گذشته به طور میانگین سالانه ۱۱ میلیون دلار صادرات داشته و متقابلا به همین میزان مجوز ورود کالاهای تعیین شده را دریافت کرده‌اند و به‌رغم جذب سهمیه تعیین شده به دلایل مختلف هنوز توانمندی توسعه صادرات را به دست نیاورده‌اند، در حالی که با شرایط ایجاد شده در استان، صادرات از مرزهای استان ده‌ها برابر افزایش نشان می‌دهد و به مرز ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

مهندس محمد مراد زارعی، مدیرکل تعاون استان کردستان نیز گفت: در حالی که استان کردستان از لحاظ داشتن تعداد تعاونی‌های مرزنشین و همچنین تعداد اعضا، یکی از استان‌های برتر کشور است، ولی متاسفانه از لحاظ انجام فعالیت‌های صادراتی و وارداتی در درجه پایینی قرار دارد. وی گفت: داشتن ۲۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق از یک سو و فراهم شدن فرصت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی از سوی دیگر، می‌تواند فرصت بسیار خوبی را برای مردم ساکن در مرزهای استان جهت افزایش صادرات و واردات فراهم آورد.