حمایت دولت از نوسازی بافت‌های فرسوده اهواز

دنیای اقتصاد - اهواز - کیوانه ‌گرجی: معاون وزیر مسکن و شهرسازی از اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای ساکنان بافت‌های فرسوده شهر اهواز خبر داد. احمد صادقی در بازدید از بافت‌های فرسوده کلان شهر اهواز با اعلام این مطلب از آمادگی وزرات متبوع خود برای ارائه تسهیلات به ساکنان بافت‌های فرسوده سخن به میان آورد و گفت: به ساکنان بافت‌های فرسوده تسهیلات بدون سپرده و ارزان قیمت اختصاص خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: همچنین شهرداری‌ها نیز ملزم هستند برای صدور پروانه ساختمان تخفیف‌هایی را در نظر بگیرند. بنابراین مردم به راحتی می‌توانند با بهره‌گیری از این امکانات نسبت به نوسازی منازل خود در بافت‌های فرسوده اقدام کنند.

وی اظهار‌ کرد: خوشبختانه در سال جاری بیشترین اعتبارات به خوزستان اختصاص یافته است؛ به طوری که ۱۰۰‌میلیارد‌ریال در قالب طرح ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و ۷۰‌میلیارد‌ریال برای اصلاح و نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص داده شده است.

وی گفت: این اعتبارات جدای از تسهیلات بدون سقفی است که برای نوسازی بافت‌های فرسوده به خوزستان تعلق می‌گیرد و نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است.

لزوم جابه‌جایی ۵‌هزار واحد مسکونی در خوزستان

معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز گفت: ۵‌هزار واحد مسکونی در خوزستان باید جابه‌جا شود. خیرالله خادمی در بازدید از بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی اهواز افزود: ۲‌هزار واحد از این تعداد در اهواز در مناطق حصیرآباد، منبع آب و کوی طاهر در مناطق پرخطر و ناامن قرار دارند.

خادمی با اشاره به توافقنامه استان و وزارت مسکن گفت: قرار است برای جابه‌جایی و بازسازی این منازل کمک پایاپای شود؛ اما با توجه به اینکه تعداد این واحدها خیلی زیاد است، به مرور این طرح اجرا می‌شود.

وی همچنین از واگذاری ۷۵۰ واحد مسکونی در مسجدسلیمان در دهه فجر خبر داد و گفت: واگذاری این واحدها در راستای جابه‌جایی ۵‌هزار واحد مسکونی واقع در مناطق آلوده مسجدسلیمان انجام می‌گیرد.

به گفته وی، شرکت نفت برای جابه‌جایی این منازل باید ۱۲۰‌میلیارد‌تومان اختصاص دهد.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان خوزستان نیز در جریان این بازدید از جابه‌جایی ۹۰۰ واحد مسکونی در اهواز در سال ‌جاری خبر داد.

فرج‌الله خبیر با بیان اینکه از این تعداد ۴۰۰ واحد در کوی طاهر اهواز و ۵۰۰ واحد در منطقه منبع و حصیرآباد اهواز قرار دارند، گفت: به طور کلی جابه‌جایی ۲‌هزار واحد طی مدت۳ سال در دستور کار قرار دارد.

وی در مورد تسهیلات اعطایی احیای بافت‌های فرسوده اظهار کرد: برای ساخت منازل به صورت سنتی ۲۰‌میلیون‌تومان و برای استفاده از فناوری‌های صنعتی ۲۵‌میلیون‌تومان تسهیلات به متقاضیان اعطا می‌شود.

کندی جابه‌جایی حاشیه‌نشینان

شهردار اهواز نیز گفت: جا‌به‌جایی سکونتگاه‌های غیررسمی اهواز باید به صورت فراگیر انجام شود و ساخت تنها۲۰۰ واحد در ۳ سال کافی نیست. محمدرضا شمسایی اظهار کرد: برای جابه‌جایی ساکنان مناطق حاشیه‌ای باید سالانه حداقل ۱۰۰۰ واحد ساخته شود.

وی افزود: شهرداری اهواز برای هر واحد سه تا چهار‌میلیون‌تومان اعتبار به صورت رایگان تامین کرده است. شهردار اهواز خاطرنشان کرد: استانداری خوزستان نیز برای ساخت هر واحد حدود ۲‌میلیون‌تومان اعتبار به صورت بلاعوض تقبل کرده است. مابقی اعتبارات نیز توسط خود مالکان و از طریق دریافت وام تامین شده است.