دنیای اقتصاد - کاشان - سید حسین صدری:بهره‌گیری از روش‌های آکادمیک در کنار تجربه هنرمندان سنتی و ایجاد تحول در این صنعت اجتناب‌ناپذیر است. مدیر روابط عمومی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در کارگروه تخصصی صنایع دستی با هدف ارتقای فعالیت‌های صنایع دستی به ویژه در زمینه زنان در کاشان، یکی از مشکلات فعلی صنایع دستی در کشور را شکاف و گسست بین علم، تولید و تجارت در عرصه صنعتی دانست و گفت: رشته‌های مرتبط با صنایع دستی و حتی سایر رشته‌های آکادمیک می‌بایست در محیط‌های آموزشی و فرهنگی و حتی در شهرک‌های صنعتی، هماهنگی لازم بین علم و صنعت را ایجاد کنند تا عرضه آن در بازار با مشکل مواجه نشود.

مریم ارشدی با اشاره به توانمندی‌های زنان کاشان در صنایع دستی و وجود رشته صنایع دستی از سال ۱۳۷۴در دانشگاه کاشان یادآور شد: برنامه‌ریزی برای ایجاد تحولی وسیع در صنایع دستی به روش آکادمیک، در کنار فعالیت هنرمندان سنتی کاشان یک اصل اجتناب ناپذیر است.

وی فرهنگ آشتی بین مردم و صنایع دستی را ضرورتی انکارناپذیر دانست و تاکید کرد: صنایع دستی باید به عنوان یک نیاز در کنار لوازم منزل، معماری ساختمان‌ها و... نمود یابد.

وی حضور نماینده صنایع دستی در کارگروه فرهنگی فرمانداری شهرستان و ایجاد کارگروه تخصصی صنایع دستی را زمینه تقویت بسترهای جدیدی برای رشد هویت دینی و اصالت ملی در کشور دانست.

ارشدی تقویت صنایع دستی را به عنوان راهکاری مناسبی برای توانمند‌سازی زنان در راستای افزایش مشغولیت‌های خانگی مورد تاکید قرار داد.

رییس دانشگاه کاشان نیز با اشاره به قدمت ۷هزار ساله تمدن ایرانی در سیلک کاشان گفت: انتخاب رشته صنایع دستی در دانشگاه کاشان بسیار هوشمندانه و حساب شده صورت پذیرفته است.دکتر سید جواد ساداتی‌نژاد با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه کاشان در زمینه صنایع دستی و سایر رشته‌های مرتبط با ظرفیت‌های شهرستان، بر تاسیس دانشکده باستان شناسی در دانشگاه کاشان تاکید کرد.

وی، همچنین با اشاره به اینکه صنایع دستی باید به خانواده‌ها برگردد، بر تولیدات هنرهای سنتی براساس سلیقه بازار را مورد اشاره قرار داد.

دکتر ساداتی‌نژاد اظهار امیداواری کرد: این ایده جدید و هم اندیشی نهادهای مرتبط با صنایع دستی بتواند الگوی جدیدی برای سایر استان‌ها و شهرهای کشور باشد.

معاون استاندار و فرماندار کاشان نیز تشکیل کارگروه تخصصی صنایع دستی با مسوولیت فرمانداری را در شهرستان کاشان حائز اهمیت خواند و آن را به عنوان مصوبه نشست مورد تاکید قرار داد.

وی در ادامه آمادگی شهرستان کاشان جهت اجرای آزمایشی طرح استاندارد سازی صنایع دستی براساس آموزش‌های فنی و حرفه ای و همچنین اجرای طرح‌های مشترک با مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری در حوزه زنان و خانواده را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش کاشان از دیرباز یکی از مهم‌ترین مراکز تولید صنایع دستی ایران به ویژه منسوجات بوده و قالی، پارچه‌های زری و ابریشم و مخمل کاشان شهرتی جهانی دارد.