اجرای 65‌درصد مصوبات سفر دوم دولت به لرستان

دنیای اقتصاد - خرم آباد - حسن نجف‌وند: رییس کل دادگستری استان لرستان گفت: رفع محرومیت‌ها و عقب‌ماند‌گی‌های مزمن و بجای مانده از گذشته استان لرستان نیازمند توجه و اهتمام جدی دولتمردان است که درصورت عدم توجه به این محرومیت‌ها همانند یک آتش‌ زیر خاکستر است که صبر و حوصله مردم را به اتمام می‌رساند.دکتر خداییان در مراسم معارفه استاندار جدید استان لرستان که با حضور وزیر کشور صورت گرفت، خطاب به وزیر کشور افزود: رتبه اول بیکاری کشور، شیوع پدیده شوم اعتیاد و مواد مخدر در استان و برخی معضلات و مشکلات اجتماعی و فرهنگی دیگر از جمله عوامل خطر موجود در استان لرستان هستند که باید بیشتر مورد توجه مسوولان قرار بگیرد. وی اظهار کرد: استان لرستان اکنون رتبه اول بیکاری کشور را دارا است که این معضل ناشی از عملکرد مسوولان نیست، بلکه مساله‌ای قدیمی‌است و ریشه در گذشته دارد و همین امر باعث شده که برای ترکیب جمعیتی جوان استان امکان ازدواج و اشتغال فراهم نباشد.

خداییان افزود: گسترش و شیوع پدیده شوم اعتیاد و دسترسی آسان به موادمخدر به دلیل قرار گرفتن استان در مسیر ترانزیتی مواد مخدر از شرق به غرب و بیکاری جوانان و سود بالای مواد مخدر نیز یکی از تهدیدات جدی امروز در استان لرستان است که باید برنامه ویژه‌ای برای مهار آن اجرا شود.

رییس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه به‌رغم تمامی این مشکلات، لرستان یکی از امن‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: خوشبختانه جرایم خشن در لرستان یا اتفاق نمی‌افتد یا به صورت انگشت شمار شاهد این نوع جرایم هستیم.

وی، عامل اصلی امنیت بالای لرستان را تدین و وفاداری مردم نسبت به نظام و ولایت‌مداری آنان دانست و گفت: مردم این استان با وجود بیکاری فراوان صبر پیشه می‌کنند و همواره مدافع نظام و انقلاب بوده‌اند و هستند؛ ولی باید ما مسوولان قدرشناس آنان باشیم. وی با اشاره به اینکه باید علاج واقعه قبل از وقوع صورت‌ گیرد، گفت: آیا واقعا لرستان با وجود این همه نعمت‌های خدادادی از جمله هوای مناسب، آب فراوان، خاک حاصلخیز، معادن غنی، جوانان تحصیلکرده، استحقاق رتبه اول بیکاری در کشور را دارد.

خداییان، با بیان اینکه همه باید برای رفع مشکلات استان تلاش کنیم، افزود: برخی از استان‌های کشور که در گذشته درگیر جنگ نبودند، از اعتبارات خوبی برای بازسازی استفاده کردند، اما استان لرستان از این اعتبارات محروم ماند و همین امر مشکلات زیادی را برای لرستان به دنبال داشت.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم استان لرستان به یک استان پیشرفته و توسعه یافته تبدیل شود باید مشکل بیکاری را حل کرد و از خروج جوانان تحصیلکرده استان به دیگر مناطق کشور برای انجام کارهای به مراتب پایین‌تر از توان آنها جلوگیری کرد. وی اضافه کرد: مسوولان دستگاه‌های اجرایی نیز باید با وحدت، همدلی و همکاری از یکدیگر پشتیبانی کنند؛ چرا که وظیفه همه ما خدمت به مردم است.

خداییان با اشاره به اینکه ریاست‌جمهوری عنایت خاصی به استان لرستان دارد، گفت: با تشکیل کارگروه توسعه و عمران راهی برای جبران عقب‌ماندگی‌های لرستان فراهم شده است، ولی اعتبارات بایستی به موقع به این مصوبات داده شود.مصطفی محمد نجار، وزیر کشور نیز در این مراسم از تحقق ۹۰‌درصد مصوبات سفر اول و حدود ۶۵‌درصد مصوبات سفر دور دوم دولت به استان لرستان خبر داد.

وی افزود: تاکید داریم که این مصوبه‌ها حاصل تلاش مسوولان کشور و استان است که بایستی همگی به محله اجرا و اتمام برسند.

وی در ادامه تاکید کرد: شخص رییس‌جمهور تاکید خاصی بر رفع مشکلات، عقب‌ماندگی و محرومیت‌های استان لرستان به صورت ریشه‌ای دارند و بر همین اساس دولت توجه ویژه‌ای به توسعه و رونق این استان دارد.

نجار گفت: باید امکانات و زیرساخت‌های لازم برای رفع مشکل بیکاری و ازدواج تحصیل جوانان در این استان اقدامات جدی به عمل آورد.

نجار با اشاره به حضور موثر و فداکارانه عشایر در استان لرستان اظهار کرد: عشایر لرستان افتخار و عزت این مرز و بوم هستند.

وزیر کشور با اشاره به موقعیت ویژه استان لرستان در سطح کشور به ویژه شاخص‌های بالای امنیتی این استان، گفت: مردم لرستان نه تنها امنیت استان را به خوبی تامین کرده‌اند، بلکه در راستای تامین امنیت کشور نیز از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند.

وی از استان لرستان به عنوان استانی با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فراوان یاد کرد و افزود: دولت به منظور رفع مشکلات استان لرستان برنامه‌ریزی خاصی دارد؛ چرا که لرستان به لحاظ بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های بیشمار گردشگری، طبیعی، صنایع دستی و آب و هوایی، از اهمیت ویژه‌ای در زمینه توسعه اقتصادی کشور برخوردار است.

وزیر کشور در ادامه خطاب به استاندار جدید لرستان گفت: توجه به مسائل فرهنگی، استمرار حرکت مبتنی بر توسعه شاخص‌های استان، مسکن مهر، ازدواج آسان، پیگیری تحقق سهم استان در ایجاد فرصت‌های شغلی، ایجاد ۳۳‌هزار فرصت شغلی تا پایان سال، استفاده از توانمندی بانوان، رسیدگی به مشکلات شهری و روستایی، جذب سرمایه‌گذاری و توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه دولت زیرساخت‌های لازم را برای توسعه لرستان فراهم می‌کند، گفت: ارتقای سطح امنیت، جلوگیری از نزاع‌های دسته جمعی و طایفه‌ای، صرفه جویی در وقت و فرهنگ‌سازی در راستای استفاده از خدمات دولت الکترونیک باید در دستور کار استانداران دولت قرار‌گیرد.

بنابر‌این گزارش، وزیر کشور قول داد مصوبات کار گروه اشتغال و توسعه استان لرستان رای‌گیری و اعتبارات لازم را به این مصوبات اختصاص دهند.

در این مراسم با تقدیر از خدمات سه ساله دکتر سیدحسین صابری، آقای دکتر حبیب‌الله دهمرده به عنوان استاندار جدید لرستان معرفی شد.