کالاهای چینی بی‌کیفیت، تهدیدی برای تولید داخلی

دنیای‌اقتصاد- مشهد- فاطمه رمارم: رییس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: کالا‌های بی‌کیفیت چینی برای کشور‌های آفریقایی تولید، اما در مسیر ارسال از طریق کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس به ایران قاچاق می‌شود. اسد‌الله عسکر اولادی در همایش نامداران صنعت و تجارت که در پارک علم و فناوری مشهد برگزار شد، ورود کالا‌های بی‌کیفیت چینی را تهدیدی برای واحد‌های تولیدی عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی تجار ایرانی به نمایشگاه چین می‌روند و فقط کالای ارزان قیمت که کیفیت ندارد را به کشور وارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه از ورود بخش زیادی از این کالاهای بی‌کیفیت در گمرک جلو‌گیری می‌شود تاکید کرد: بیشترین کالای بی‌کیفیت چینی از مبادی ورودی رسمی وارد کشور نشده است.

وی گفت: به زودی یک هیات تحقیقاتی از اتاق بازرگانی ایران و چین برای بررسی راهکار‌های جلو‌گیری از ورود کالا‌های چینی بی‌کیفیت به چین سفر می‌کند.

عسکر اولادی بر کمک دولت برای حل مشکلات تولید و صادرات اشاره و اذعان کرد: باید تجارت در خدمت تولید باشد و تولید هم با هدف صادرات انجام ‌شود.

وی در ادامه، تحریم‌ها علیه ایران را شکست خورده دانست و یادآور شد: در ۴ ماه اول سال جاری، ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات انجام شده است و این میزان صادرات نشان می‌دهد که صادرات در ۱۲ ماه از مرز ۲۵ تا ۲۶ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

وی افزود: صادرات ایران از ابتدای سال ۸۹ تاکنون ۲۰ درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دو سال ۱۵ درصد دیگر افزایش یابد.

وی در خصوص روابط ایران و چین نیز گفت: روابط با چین بر اساس مبادله نفت، انرژی و غیرنفتی است که بالاترین رقم مبادلات با چین در سال ۸۷ مبلغ ۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود که ۱۶ میلیارد دلار مربوط به صادرات به چین و ۵/۱۳ میلیارد دلار مربوط به واردات از چین بوده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: در برنامه پنجم توسعه که اینک در حال بررسی است باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که عقب‌ماندگی‌های برنامه چهارم را برای رسیدن به سند چشم‌انداز جبران کند.

عسگر اولادی با بیان اینکه کمک به صادرات در برنامه پنجم شفاف نیست و ضعیف است گفت: در برنامه پنجم هر چند بخشی از این عقب‌ماندگی جبران شد، اما در بخش تولید هنوز قیمومیت دولت وجود دارد و تمرکز کارها در دست دولت و سهم بخش‌ دولتی در تجارت و صنعت از سهم بخش غیردولتی بیشتر است.

دکتر هادی غنیمی‌فرد، رییس خانه صنعت و معدن ایران نیز در این همایش گفت: در نظر داریم که طرحی ایجاد کنیم که دیگر هیچ کارخانه‌ای به تعطیلی کشیده نشود.

وی افزود: برای انجام این امر باید آسیب‌شناسی کنیم که چه مسائلی باعث تعطیل شدن یک کارخانه می‌شود در این راستا باید به مدیریت کارخانه توجه ویژه شود.

در ادامه سیدکمال سیدعلی، مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در سال گذشته، حوزه صادرات در کشور رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته است اگر چه پتانسیل منطقه بیشتر از این میزان است.

وی با بیان اینکه در حوزه صادرات یا باید مازاد تولید را صادر کنیم یا اینکه تولید را به اندازه‌ای افزایش دهیم که صادرات محصول را نیز داشته باشیم، افزود: تداوم و شناسایی بازار‌های هدف و بازار‌سازی از عواملی است که در توسعه صادرات نقش بسزایی دارد.

سید علی با بیان اینکه روند صادرات باید طوری باشد که امنیت‌ صادر کننده و سرمایه‌گذار تأمین شود، عنوان کرد: رشد صادرات طی چند سال گذشته به گونه‌ای بوده است که از ۷/۵ میلیارد دلار در سال ۸۳ به ۲۲ میلیارد دلار در شرایط فعلی رسیده، اما این رابطه با میزان واردات به میزان دو سوم است.

وی گفت: امور بیمه اعتبار، تضمین مطالبات پوشش ریسک‌ها و اعتبارسنجی مشتری خارجی را صندوق ضمانت صادرات انجام می‌دهد و در سال ۸۳ مجموع پوشش‌های بیمه‌ای و ضمانت مبلغ ۶۲ میلیون دلار بوده در حالی که اکنون این میزان به بیش از ۳ میلیارد دلار رسیده است.

رییس مرکز تجارت ایران و ایتالیا نیز در این همایش گفت: رقم مبادلات سال گذشته ایران و ایتالیا مبلغ ۴ میلیارد یورو بوده است.

دکتر «آنتونیوآوالن» در گردهمایی تخصصی نامداران صنعت و تجارت ایران با بیان اینکه سابقه دفتر ایتالیا در ایران به ۴۰ گذشته باز می‌گردد، اذعان کرد: اولین بخش تجاری تبلیغات در ایران بوده‌ایم و مطمئن هستیم ایتالیا بیش از این می‌تواند با کارفرمایان و کارپردازان ایرانی و از جمله مشهد فعالیت تجاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد سنگ ایران در دست ایتالیا است، تصریح کرد: اغلب صادرات ایران، فناوری و تکنولوژی گروه‌های صنعتی است و در مقابل ایتالیا نیز پوشاک، صنایع نساجی، سنگ و مرمر، صنایع غذایی، سرامیک، خودرو‌ و بسیاری دیگر از احتیاجات ایران را پوشش می‌دهد.

وی اظهار کرد: مصرف بعضی از اقلام در ایران رشد خوبی داشته است که می‌توان به مصرف لباس، غذا و لوازم منزل ایتالیایی اشاره کرد، همچنین بحث مبادله علم نیز مطرح است که با دانشگا‌ه‌های ایران تبادلاتی داشته‌ایم.

علیرضا ترمه‌ای، دبیر گردهمایی نامداران صنعت و تجارت ایران نیز در ادامه گفت: با توجه به رضایت و استقبال واحد‌های صنعتی برتر و صادرکنندگان نمونه حاضر در گرد‌همایی شرکت بین‌المللی نامداران صنعت در نظر دارد همایش‌های تخصصی و بین‌المللی برای ارتقای سطح کیفیت کالای ایران و در راستای بالا بردن ظرفیت تولید و فروش محصولات در بازار‌های داخلی و ورود حرفه‌ای به بازار‌های جهانی برگزار کند.

براساس این گزارش، در پایان گردهمایی به ۳۰۰ تن از واحد‌های تولیدی ـ صنعتی برتر و صادر کنندگان نمونه که مورد تایید سازمان صنایع و معادن و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و ادارات استاندارد مراکز استانها قرار گرفته‌اند تندیس نامداران صنعت و تجارت ایران اهدا شد.