دنیای اقتصاد - سنندج - اسرین مقصودی: پیش از آغاز به کار طرح مسکن مهر در استان کردستان قیمت واحدهای مسکونی در این استان بسیار بالا بود و به اعتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران با کلان شهری مانند تهران برابری می‌کرد اما با آغاز طرح مسکن مهر و نزدیک شدن به زمان تحویل مسکن در سنندج قیمت واحدهای مسکونی ۳۵ تا ۴۰‌درصد کاهش یافته است و می‌توان گفت که یکی از بزرگترین مشکلات استان در حال رفع شدن است. امروز در همه شهرستان‌های استان کردستان تحرک چشمگیری در زمینه ساخت واحدهای مسکن مهر دیده می‌شود.

محمد برازنده، یک شهروند کردستانی که از عضویت در تعاونی‌های مسکن مهر خشنود است، گفت: در شهری مانند سنندج به دلیل کمبود زمین و بالا بودن قیمت خرید آن، خانه‌دار شدن بسیار مشکل است، ولی اکنون می‌دانم این کار با نزدیک شدن به زمان اتمام واحدهای مسکن مهر بسیار آسان شده است.

وی با اشاره به استقبال مردم به خصوص اقشار محروم و فقیر استان از اجرایی شدن طرح بزرگ مسکن مهر افزود: بی‌شک حمایت دولت و تلاش مسوولان اجرایی استان سبب اجرایی شدن طرح مسکن مهر در کردستان و تسریع در روند اجرای آن شده است.

هاشم قادری، یکی دیگر از اعضای تعاونی‌های طرح مسکن مهر شهرستان بانه هم گفت: روند اجرای این طرح در منطقه بسیار منظم است و مسوولان قول مساعد داده‌اند که حداکثر تا پایان سال جاری این واحدها را به متقاضیان واگذار کنند.

رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان کردستان نیز در این خصوص گفت: با هدف خانه‌دار کردن مردم، طرح ساخت مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵‌هزار نفر جمعیت به مسکن و شهرسازی و در شهرهای زیر ۲۵‌هزار نفر نیز به بنیاد مسکن واگذار شده است.

محمد رسولی با اشاره به عملکرد سازمان مسکن و شهرسازی در شهرهای بالای ۲۵‌هزار نفر جمعیت استان کردستان افزود: در راستای اجرای پروژه مسکن مهر به ۲۹‌هزار و ۴۹۵ تن از متقاضیان واجد شرایط کردستانی زمین تخصیص یافته که از این تعداد تاکنون ۱۸‌هزار و ۹۵۳ واحد قرارداد زمین اجاره‌ای ۹۹ ساله امضا شده است و پروانه ساخت ۱۳‌هزار و ۷۳۰ واحد صادر و ۱۰‌هزار و ۵۷۲ واحد هم در مرحله اتمام پی‌سازی قرار دارند.

وی با بیان این که چهار‌هزار و ۴۷۰ واحد در مرحله اتمام اسکلت، سه‌هزار و ۲۸۷ واحد اتمام سقف، دو‌هزار و ۶۸ واحد اتمام سفت‌کاری، یک‌هزار و ۳۶۲ واحد اتمام نازک‌کاری و یک‌هزار و ۵۲ واحد نیز آماده تحویل است، تصریح کرد: برای اجرای این طرح در شهرهای زیر ۲۵‌هزار نفر جمعیت استان ۴۱ هکتار زمین به سه‌هزار و ۳۴۴نفر واگذار شده است که از این تعداد تاکنون یک‌هزار و ۸۶۸ واحد منجر به عقد قرارداد زمین اجاره‌ای ۹۹ ساله شده‌اند و برای دو‌هزار و ۴۷ واحد پروانه ساخت صادر و یک‌هزار و ۱۳۸ واحد نیز در مرحله اتمام پی‌سازی هستند.

به گفته رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان کردستان ۳۵۲ واحد در مرحله اتمام اسکلت، ۲۷۴ واحد اتمام سقف، ۱۵۷ واحد اتمام سفت‌کاری، ۷۲ واحد اتمام نازک‌کاری و ۷۲ واحد نیز در مرحله واگذاری و تحویل است.

این مقام مسوول افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده دو‌هزار و ۲۲۷ واحد مسکن مهر امسال در استان به بهره‌برداری خواهند رسید.