دنیای‌اقتصاد - بیرجند محمد قربانی: رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۳۶ هزار و ۵۴۰ بهره‌بردار در راستای امر کشت و کار و تولید زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند. غلامرضا هادربادی در جلسه بررسی مشکلات زعفران استان افزود: سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی ۱۱ هزار و ۲۵۹ هکتار با متوسط عملکرد ۶/۳ کیلوگرم در واحد سطح و تولید سالانه ۴۱ تن به ارزش اقتصادی یک‌هزار و ۲۵ میلیارد ریال است. وی با اشاره به تشکیل صندوق محصولی زعفران در استان خراسان جنوبی افزود: تشکیل صندوق محصولی زعفران، راهکاری نوین در حمایت از تولیدکنندگان زعفران است. رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: این صندوق به منظور حمایت از تولیدکنندگان زعفران و هدایت آنها به فرآوری، بسته‌بندی و صادرات زعفران تشکیل می‌شود که در این راستا ۴۹ درصد سرمایه توسط دولت و ۵۱ درصد توسط بخش خصوصی تامین می‌شود. هادربادی ضمن تاکید بر ثبت‌نام تمام زعفران‌کاران در این صندوق ادامه داد: عدم عضویت در شرکت‌های تعاونی زعفران‌کاران استان به منزله محروم ماندن از برنامه‌های جامع صندوق محصولی زعفران در حمایت از تولیدکنندگان است.

وی از پیش‌بینی افزایش زعفران بین ۵۰۰ گرم تا یک کیلوگرم در هکتار خبر داد و افزود: این امر در راستای توصیه‌های انجام شده در محلول‌پاشی مزارع در دو نوبت پایان بهمن‌ماه و اوایل اسفند در سال گذشته، توجه به تاریخ کاشت مناسب در خردادماه و توجه به آبیاری مزارع است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با توجه به اینکه تاکنون به تناسب اهمیت و جایگاه زعفران اعتبار لازم برای پروژه‌های ساماندهی تولید اختصاص نیافته است، گفت: برای حفظ و صیانت از جایگاه زعفران ایران در سطح بین‌المللی و بازارهای جهانی نسبت به ارتقای تولید حداقل هفت کیلوگرم در واحد سطح و افزایش کیفیت زعفران تولیدی و ساماندهی فرآوری و بسته‌بندی، صادرات و بازاریابی اقدامات اساسی باید انجام شود. هادربادی با اشاره به تدوین طرح جامع بهبود تولید زعفران ایران گفت: این طرح توسط سازمان‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و رضوی و مدیر‌کل دفتر گل و گیاه زینتی و دارویی وزارت کشاورزی با همکاری وزارت صنایع و معادن، بازرگانی، استاندارد و تحقیقات صنعتی و شورای ملی زعفران تدوین و برای بررسی نهایی به کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با تصویب این طرح تحولی بزرگ در روند تولید زعفران ایران و حفظ جایگاه آن با توجه به توسعه سطح زیرکشت زعفران در افغانستان و چین ایجاد شود.‌