دنیای اقتصاد - اصفهان - علی راعی: استاندار اصفهان گفت: در مدیریت آب زاینده رود باید همه بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعت و فضای سبز مورد توجه قرار‌گیرد و از نگاه بخشی به بحث آب در استان باید پرهیز کرد. دکتر علیرضا ذاکر اصفهانی در جلسه ستاد مدیریت خشکسالی استان گفت: در سال گذشته تلاش شد تا در همه بخش‌های مختلف آب توزیع شود و با اقداماتی که در زمینه بیمه کشاورزان و استمهال وام‌ها صورت گرفت، رضایت نسبی در همه بخش‌های استان فراهم شد.

استاندار اصفهان وضعیت برداشت کشاورزی سال گذشته را در دوره خشکسالی خوب توصیف کرد و افزود: در سال زراعی گذشته ۴۷۵‌هزارتن تولید گندم داشتیم که ۲۱۰‌هزار تن مازاد برداشت در این بخش داشتیم و میزان تولید جو استان نیز ۲۲۰‌هزار تن بود.

وی موضوع آب را برای استان اصفهان حیاتی و بسیار مهم دانست و با اشاره به برنامه‌های بلند مدت استان به‌ویژه در شناسایی منابع جدید آبی، انتقال آب و کنترل گازهای گلخانه‌ای افزود: مهم‌ترین اولویت در اجرای پروژه‌های عمرانی اجرای طرح‌های تامین و انتقال آب از فلات مرکزی است و اکنون شرایط خوبی برای اجرای این طرح‌ها فراهم شده است.

استاندار اصفهان با اشاره به تغییر وضعیت آب و هوایی جهان و بروز حوادثی نظیر سیل، آتش سوزی و خشکسالی در جهان گفت: کشور ما نیز تحت تاثیر این تغییرات بوده و برای مقابله با پدیده خشکسالی ضروری است با اتخاذ برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت از این دوران گذر کنیم.

در این جلسه مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی از آبرسانی به ۳۰۰ روستای استان توسط تانکر خبر داد و گفت: در شهرستان نایین وضعیت بحرانی‌تر و از ۱۵۶ روستای این شهرستان ۱۴۶ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود.

در ادامه، مدیر کل مدیریت بحران استان اعتبارات خشکسالی استان را ۸۰‌میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با این اعتبار ۱۰۳۰ طرح عمرانی توسط جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب شهری و روستایی و سایر دستگاه‌ها برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن به اجرا در آمده است.