دنیای اقتصاد - خرم آباد - الهه نجفوند: مدیر کل راه‌وترابری استان لرستان با اشاره به اینکه پروژه ملی آزاد راه خرم‌آباد - پل زال به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: این طرح که اجرای آن از سال ۸۴ آغاز شده، در حال حاضر ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. عباس رضایی با اشاره به اهمیت احداث این پروژه‌ و نقش مهمی که این طرح در کاهش سوانح رانندگی، کاهش طول مسیر، کاهش میزان مصرف سوخت و کاهش طول مدت سفر دارد، گفت: محور قدیم خرم‌آباد ـ پلدختر ـ اندیمشک‌ با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه، وجود پیچ‌وخم‌های فراوان و قوس‌های شدید افقی‌و‌عمودی، یکی از محورهایی است که وقوع حوادث رانندگی در این مسیر در مقایسه با سایر محورهای ارتباطی استان بیشتر بوده و همواره شاهد وقوع سوانح دلخراش در این محور بوده‌ایم که با آغاز بهره‌برداری از آن و عبور و مرور ایمن و روان از این محور، این مشکل به کلی حل می‌شود.

مدیرکل راه‌وترابری لرستان گفت: آزادراه خرم‌آباد ـ پل‌زال ۱۰۴ کیلومتر طول دارد.

رضایی با اشاره به اینکه برآورد کل اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه حدود ۷ هزار و۵۰۰ میلیارد ریال است، تصریح کرد: این آزادراه علاوه بر اینکه مسافت ۱۶۵ کیلومتری خرم‌آباد تا پل‌زال را حدود ۶۰ کیلومتر کاهش می‌دهد، موجب کاهش چشمگیر سوانح رانندگی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و همچنین کاهش زمان سفر در طول مسیر می‌شود.

‌مدیرکل راه و ترابری لرستان گفت: آزادراه خرم‌آباد پل‌زال به صورت چهار خطه و با عرضی در حدود ۲۶ متر در دست ساخت است که با احداث یک دستگاه تقاطع غیرهمسطح در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان خرم‌آباد آغاز شده و با ساخت یک دستگاه تقاطع غیرهمسطح در ۵/۳ کیلومتری روستای پل‌زال واقع در حدود ۶۰ کیلومتری شهرستان اندیمشک پایان می‌یابد.

رضایی یادآور شد: در طول مسیر ۱۴ دستگاه تونل دوقلو به طول ۲۵ کیلومتر و ۲۸ دستگاه پل بزرگ به صورت رفت و برگشت به طول ۶/۲ کیلومتر وجود دارد.

مدیرکل راه‌وترابری لرستان گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری مشترک بخش خصوصی و وزارت راه‌وترابری احداث می‌شود.

‌رضایی در ادامه به بحث چهارخطه‌‌کردن راه‌های لرستان اشاره و اظهار کرد: تا پایان سال‌جاری ۹۰ کیلومتر راه چهارخطه در لرستان به بهره‌برداری می‌رسد و در سال ۸۸، ۴۲ کیلومتر راه چهارخطه با صرف اعتباری بیش از ۱۹۰ میلیارد ریال در استان لرستان احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

‌رضایی گفت: این چهارخطه‌ها شامل چهار خطه خرم‌آباد ـ کوهدشت به طول هفت کیلومتر، خرم‌آباد ـ بروجرد به طول ۱۰ کیلومتر، بروجرد ـ اشترینان به طول سه کیلومتر و دورود ـ ازنا به طول ۲۲ کیلومتر است که در سال ۸۸ تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.

‌وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز عملیات تعریض، بهسازی و احداث چهارخطه در طول ۱۸۰ کیلومتر از راه‌های اصلی استان لرستان به طور فعال ادامه دارد که در صورت تامین‌اعتبارات مورد نیاز، انتظار می‌رود، بیش از ۹۰ کیلومتر از این چهارخطه‌ها تا پایان سال ۸۹ به بهره‌برداری برسد.

مدیر کل راه‌وترابری لرستان در ادامه گفت: ۵۰ میلیارد ریال به پروژه چهارخطه بروجرد ـ اشترینان با مساعدت معاونت راهبردی رییس‌جمهور تزریق می‌شود.

وی بیان کرد: اگر ۸۰ درصد از مبلغ یاد شده را به ما بدهند، با توجه به پیمانکار توانمند این پروژه، این قول را می‌دهم که در سال آینده چهارخطه بروجرد- اشترینان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر کل راه‌وترابری لرستان گفت: محور بروجرد به اشترینان حدود ۱۰ کیلومتر طول مسیر دارد که عملیات چهار خطه آن از سال گذشته آغاز شده و تاکنون دو کیلومتر اول آن به بهره‌برداری رسیده است.

رضایی در ادامه با اشاره به مشکل معارضین اجرای این پروژه تصریح کرد: مشکل بزرگ این پروژه معارضین حدود سه کیلومتر از مسیر بوده و اگر رفع معارض شود قطعا در روند اجرایی پروژه تاثیر مثبت‌تری دارد.