اصفهان، رتبه اول در خوشه‌های صنعتی

دنیای اقتصاد - اصفهان - علی راعی: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با تاکید بر اینکه از ۱۵۰ خوشه صنعتی کشور، ۴۲ خوشه در استان اصفهان مورد مطالعه قرار گرفت و نقشه آنها در حال تدوین است خاطر نشان کرد: از این تعداد مطالعات و سند راهبردی ۶ خوشه صنعتی سنگ ساختمانی، نساجی، فرش کاشان، صنعتی پلاستیک، طلا و جواهر و آجر تدوین و وارد فاز عملیاتی شده و تا ۳ تا ۵۴ سال این خوشه‌ها به بار می‌نشینند. نبی‌اله قائدی با اشاره به اینکه استان اصفهان در بحث خوشه‌های صنعتی رتبه اول کشور را دارد، تصریح کرد: در فضای خوشه‌ها، اشتغالزایی جدید هدف اصلی نیست، بلکه پایدار کردن و جلوگیری از ریزش اشتغال مد نظر است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات و فعالیت شرکت شهرک‌های استان براساس برنامه چشم‌انداز ۲۰ساله و بالادستی تدوین شده است، افزود: براین اساس هم اکنون برای توسعه کمی شهرک‌ها پیش‌بینی خاصی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شرکت شهرک‌ها صددرصد دولتی است، ولی به طور خودگردان از محل درآمدهایش هزینه می‌کند، ادامه داد: در شهرستان گلپایگان شهرک سایپا، در شرق اصفهان شهرک برسیان و همچنین شهرک ۲ فولاد مبارکه به صورت خصوصی اداره می‌شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه خروجی شهرک‌ها و نواحی صنعتی بسیار مورد توجه است، گفت: طی بررسی‌های صورت گرفته در سال ۸۵ مشخص شد ۳/۳۷‌درصد وسعت واگذار شده شهرک‌ها در استان اصفهان متاسفانه بدون استفاده است که طی ۴ سال گذشته برای برگشت یا واگذار شدن این نواحی به افراد دیگر و استفاده بهینه از این منابع اقدامات مثبتی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت ۷‌هزار اخطار به واحدهای صنعتی بایر و راکد داده شده و همچنین ۱۷۰۰ مورد تعهدنامه ساخت و‌ساز از این واحدها اخذ شده است، بیان کرد: در این مدت ۷۵ جلسه در هیات حل اختلاف برای بررسی ۱۵۵۰ پرونده شهرک‌های صنعتی متخلف برای اخذ آرا تشکیل شد که به موجب آن ۳۵۲ مورد فسخ نامه در ارتباط با این پرونده صادر و تکلیف ۳۴۵ مورد قراردادهای استیجاری اعم از راکد و بهره‌بردار مشخص و منجر به صدور ۱۸۶ مورد رای خلع ید از محاکم قضایی شد؛ همچنین در این مدت مطالبات معوقه این شهرک‌ها به مبلغ ۱۰۰‌میلیارد‌ریال باز پس گرفته شد.

وی همچنین با اشاره به افزایش واحدهای غیرفعال طی سال‌های گذشته گفت: متاسفانه در گذشته به دلیل عدم رسیدگی، بازپس‌گیری زمین از واحدهای غیرفعال معنا نداشت که با درایت دولت نهم، ۳۰۰ مورد بازپس‌گیری زمین از واحدهای غیرفعال در شهرک‌های صنعتی اصفهان انجام شد.

قائدی، با اشاره به اینکه تعداد شهرک‌ها و نواحی مصوب در حال مطالعه از زمان تاسیس شرکت شهرک‌ها در استان اصفهان تا پایان سال ۸۴، بالغ بر ۳۳ فقره بوده است افزود: طی چهار سال گذشته تعداد این نواحی به ۸۳ فقره افزایش یافته که نسبت به ۲۰ سال گذشته با رشدی ۱۵۲‌درصدی مواجه شده است.

وی همچنین با بیان اینکه مساحت شهرک‌ها و نواحی مصوب صنعتی و در حال مطالعه طی چهار سال گذشته ۱۷‌هزار و ۶۵۲ هکتار بوده است گفت: مساحت شهرک‌های صنعتی در این مدت در مقایسه با ۲۰ سال گذشته که ۷۳۰۰ هکتار بود، ۱۴۲‌درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌های صنعتی استان نیز طی چهار سال گذشته ۳۲۹۳ فقره بود که در مقایسه با ۲۰ سال گذشته رشدی ۳۱‌درصدی داشته است، همچنین میزان اشتغال در واحدهای بهره‌بردار در همین مدت ۸۷‌هزار و ۲۸۶ نفر بود که با رشد ۳۲‌درصدی نسبت به دو دهه گذشته، روبه‌رو شده است. وی در ادامه با اشاره به امکانات زیربنایی شهرک‌های صنعتی اصفهان از زمان تاسیس تا سال ۸۴ در مقایسه با عملکرد چهار ساله دولت نهم گفت: میزان آب تامین شده در این شهرک‌ها تا پایان سال ۸۴، ۳۲۷ لیتر بر ثانیه بود که تا پایان سال ۸۸ با رشد ۱۸۳‌درصدی به ۹۲۷ لیتر بر ثانیه رسیده است، همچنین تعداد شهرک‌های دارای آب تا پایان سال گذشته، به ۴۹ شهرک افزایش یافته که در مقایسه با دو دهه گذشته ۹۶‌درصد رشد داشته است.

قائدی، همچنین با بیان اینکه تعداد شهرک‌های برق دار تا پایان سال ۸۴، بالغ بر ۲۶ شهرک و میزان برق تامین شده آنها ۳۱۳ مگاوات بوده است افزود: طی چهار سال گذشته تعداد شهرک‌های برق دار استان با رشد ۱۴۲‌درصدی به ۶۳ شهرک رسیده و میزان برق تامین شده این شهرک‌ها در این مدت ۵۰۷ مگاوات برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته، چهار تصفیه‌خانه امیرکبیر کاشان، مورچه خورت، اشترجان و مبارکه در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان به بهره‌برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: در این مدت مراحل ساخت ۷ تصفیه‌خانه در حال مطالعه بوده و ۴ تصفیه‌خانه رنگسازان، جی، علویجه و نجف‌آباد هم اینک در حال ساخت است.

قائدی با بیان اینکه از زمان تاسیس شرکت شهرک‌ها در سال ۶۴ تا سال ۸۴، فقط ۶۰۰‌میلیون تومان اعتبار از منابع دولتی دریافت کردیم، بیان کرد: در سال ۸۴ این رقم به ۱۲‌میلیارد‌ریال اعتبار از منابع استانی افزایش یافت.

وی با اشاره به اعتبارات این شرکت از سال ۸۴ به بعد گفت: میزان اعتبارات شرکت شهرک‌های استان اصفهان در سال ۸۴ بالغ بر ۷/۶‌میلیارد‌ریال، در سال ۸۵ بالغ بر ۵۵‌میلیارد‌ریال، در سال ۸۶ به میزان ۶۸‌میلیارد‌ریال و در سال ۸۷ بالغ بر ۱۶۹‌میلیارد‌ریال بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان با بیان اینکه در سال ۸۴ کل بودجه‌های مصرفی این شرکت ۱۴۳‌میلیارد‌ریال بود، اضافه کرد: در سال ۸۵ این اعتبار به میزان ۳۲۴‌میلیارد‌ریال، در سال ۸۶ به میزان ۳۷۴‌میلیارد‌ریال و در سال ۸۷ به میزان ۷۸۱‌میلیارد‌ریال افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه با رشد اعتبارات طرح‌های این شرکت نیز رشد داشته است، گفت: ۱۴۸ طرح در سال ۸۴، ۲۵۶ طرح در سال ۸۵، ۶۳۴ طرح در سال ۸۶ و همچنین ۷۶۰ طرح شهرک‌های شرکت‌های صنعتی اصفهان در سال ۸۷ اجرایی شده است.

وی همچنین به مصوبات دور اول سفرهای استانی رییس جمهور به اصفهان اشاره کرد و گفت: در این دور از سفر، ایجاد ۱۹ شهرک و ناحیه صنعتی، توسعه ۸ شهرک و ناحیه صنعتی، ساخت ۳ مجتمع فن‌آوری اطلاعات، ساخت ۳ تصفیه‌خانه و همچنین مطالعه ۴ تصفیه‌خانه دیگر و تامین اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های ۱۷ شهرک و ناحیه صنعتی در نواحی محروم به تصویب رسید که این طرح‌ها به ترتیب ۱۰۰، ۱۰، ۱۰۰، ۹۲ و ۹۸‌درصد تحقق یافته است.

وی با بیان اینکه در دور دوم سفرهای استانی که سال گذشته انجام شد، ایجاد ۵ شهرک و ناحیه صنعتی، توسعه ۲ شهرک و ناحیه صنعتی، احداث ۷ تصفیه‌خانه فاضلاب، مطالعه ۴ تصفیه‌خانه و اجرای برنامه توسعه ۶ خوشه صنعتی در اصفهان به تصویب رسید، خاطرنشان کرد: این مصوبات به ترتیب ۷۵، ۳۲، ۹۰، ۵۶ و ۵۰‌درصد محقق شده است.