دنیای اقتصاد - تبریز- رعنا نیک‌رفتار: استاندار آذربایجان شرقی خواستار لغو صدور روادید از سوی جمهوری آذربایجان به اتباع ایرانی شد. احمد علیرضا بیگی، در دیدار با وزیر فرهنگ و توریسم جمهوری آذربایجان در تبریز افزود: با توجه به حجم گسترده رفت و آمد بین دو طرف و از آنجایی که در حال حاضر از سوی وزارت امور خارجه ایران روادید برای اتباع جمهوری آذربایجان جهت سفر به کشورمان لغو شده است، انتظار می‌رود این امر از سوی طرف مقابل نیز انجام پذیرد. وی اظهار کرد: اگر لغو روادید از سوی هر دو طرف عملی شود، بدون تردید در گسترش حجم مبادلات و سفرهای اتباع دو کشور موثر خواهد بود.

دکتر بیگی با اشاره به اینکه همکاری طرف‌های جمهوری آذربایجان برای گسترش روابط دو جانبه بیش از پیش ضروری است، گفت: هم اکنون ایجاد خط پروازی بین باکو - تبریز - مشهد از طرف ایران نهایی شده و کلیه مراحل اداری آن به اتمام رسیده است که اگر مقامات باکو نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند این موضوع اجرایی می‌شود.

دکتر بیگی با بیان اینکه فضای تبریز همچون شهر باکو برای اتباع جمهوری آذربایجان است، تشریح کرد: به طور قطع هیچ‌یک از اتباع دو طرف در شهرهای متقابل احساس غربت نمی‌کنند.

وزیر فرهنگ و توریست جمهوری‌ آذربایجان هم در این دیدار به اشتراکات بی‌شمار تبریز و باکو اشاره کرد و گفت: هر دو طرف دوست و همسایه بر توسعه ارتباطات خود تاکید دارند و سران دو کشور نیز در این زمینه و در ملاقات‌های مختلف بر این موضوع صحه گذاشته‌اند. ابوالفضل قارایف اظهار کرد: مشترکات فرهنگی دو طرف به قدری عمیق و با سابقه است که تعداد زیادی از شعرای دو طرف هم به زبان ترکی و هم به زبان فارسی شعر سروده‌اند. وی رفت و آمد دو کشور را بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: هر چند هم‌اکنون این مراودات در حجم گسترده‌ای انجام می‌شود، اما با توجه به ظرفیت‌های دو طرف باید تلاش کنیم تا این رفت و آمدها بیشتر شود. قارایف، شمار گردشگران خارجی جمهوری آذربایجان در سال گذشته میلادی را دو میلیون نفر اعلام کرد که ۳۵۰ هزار نفر از این رقم به اتباع ایرانی اختصاص داشت. وی افزود: در تعطیلات نوروز سال جاری هم بیش از یک‌صدهزار نفر از ایران به باکو سفر کردند.