رشد در وزن؛ افت در ارزش

دنیای اقتصاد - ارومیه - سینا میرزامحمدی‌: با استناد به آمار ارائه شده توسط گمرکات کشور طی سال‌های اخیر خصوصا برنامه چهارم توسعه اقتصادی، استان آذربایجان غربی یکی از ۱۰ استان مهم صادراتی کشور است که با حضور بیش از یک هزار تاجر فعال که در اقصی نقاط کشور به مبادلات تجاری با خارج مشغول هستند صورت می‌گیرد. سهم استان از کل کارت‌های بازرگانی کشور ۱۰ درصد است که نشانگر رونق طبیعی تجارت به لحاظ شرایط جغرافیایی آن می‌باشد، به تبع رونق صادرات، وضعیت تولید صادراتی استان نیز دارای رشد قابل توجهی بوده است؛ به طوری که در آمارهای منتشره از گمرکات کشور ملاحظه می‌شود بر خلاف استان‌های مشابه صادرات تولیدی استان از صادرات تجاری آن بیشتر است.

آمارهای ارائه شده توسط گمرکات استان در سال‌های اخیر صرفا نشانگر میزان صادرات کالاهای تجاری است.

این در حالی است که خدمات فنی و مهندسی، توریسم، خدمات پزشکی و فرش سهم مهمی در صادرات استان دارند، علاوه بر آن آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی همواره یکی از مسیرهای بزرگ ترانزیت کالا از کشور بوده است. مراجعه به آمارهای گمرکات کشور نشان می‌دهد سالانه بطور متوسط یک میلیارد دلار کالا از استان به خارج از کشور صادر شده است.

با استناد به آمار منتشره از گمرک ایران صادرات گمرکات و بازارچه‌های استان در شش ماه اول سال‌جاری ۳۸۱ هزار تن کالا و به ارزش ۱۹۱ میلیون دلار بوده است که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۷ درصدی در وزن و کاهش ۲۰ درصدی در ارزش را نشان می‌دهد. به گفته رییس سازمان بازرگانی استان آذربایجان غربی وضعیت تولیدات صادراتی استان به نسبت استان‌های هم مرز با عراق بعد از خوزستان مطلوب می‌باشد و سهم استان از کل صادرات کشور در این بخش از ۶/۱ درصد به ۳ درصد افزایش یافته است.

جعفرصادق اسکندری افزود: به‌رغم قابلیت‌ها و پتانسیل‌های صادراتی استان کالاهای صادراتی واحدهای تولیدی استان از طریق سایر گمرکات کشور صادر می‌شود.

با توجه به اینکه کشور عراق بزرگترین مقصد صادراتی کشور طی سال‌های گذشته و امسال می‌باشد به نظر می‌رسد عمده تولیدات صادراتی استان از طریق گمرکات استان‌های همسایه جنوبی خصوصا کردستان و کرمانشاه صورت گرفته است؛ به طوری که تفاوت تولیدات صادراتی و صادرات گمرکی و بازارچه‌ای استان‌های عنوان شده نشان از تایید نظر ارائه شده است.وی گفت: استان آذربایجان غربی با رشد ۱۲۲ درصدی در وزن و ۴۷ درصدی در ارزش صادراتی نسبت به سال گذشته بیشترین رشد را در میان استان‌های همجوار از جمله بین استان‌های کرمانشاه، کردستان، خوزستان و ایلام با کشور عراق داشته است که این موضوع نشان توجه ویژه واحدهای تولیدی در سطح استان به تولیدات صادراتی است.اسکندری با اشاره به صادرات استان به تفکیک گمرکات افزود: در شش ماه نخست امسال ۳۲۹ هزار و ۹۰۱ تن کالا از طریق گمرکات به ارزش ۱۵۳ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۷۵۰ دلار، ۴۰ هزار و ۸۵۲ تن کالا از طریق بازارچه‌ها به ارزش ۳۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۸۷ دلار و ۱۰ هزار و ۶۰۱ تن کالا به طریق تجارت چمدانی به ارزش شش میلیون و ۷۸۹ هزار و ۶۴۲ دلار از استان کالا صادر شده است که میانگین ارزش هر تن کالا ۵۰۰ دلار است.

رییس سازمان بازرگانی آذربایجان غربی در خصوص بازارچه‌های هم مرز با ترکیه نیز افزود: بررسی روند صادرات سه بازارچه هم‌مرز ترکیه از جمله ساریسوی ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه نشان می‌دهد که این بازارها از کل صادرات ۳۰ میلیون دلاری استان در شش‌‌ماه سال‌جاری ۹ درصد را به‌خود اختصاص داده‌اند که این روند ناشی از عدم اعتقاد کشور ترکیه و استان‌های مرزی آن کشور برای خرید کالا از بازارچه‌های استان است.

وی هچنین با اشاره به بازارچه هم مرز با نخجوان نیز گفت: وضعیت صادرات تنها بازارچه هم مرز استان با جمهوری نخجوان نیز نشان از رشد ۳۷ درصدی و ۴۲ درصدی در وزن و ارزش صادرات بازارچه‌های استان را می‌دهد که یکی از دلایل رشد صادرات از بازارچه فوق اهتمام پیله‌وران حوزه ماکو و پلدشت برای تهیه اظهارنامه‌های صادراتی جهت واردات از بازارچه ساریسوی ماکو است.

اسکندری سهم بازارچه‌های هم مرز با کشور عراق در شش ماه نخست امسال را نیز ۸۰ درصد عنوان کرد و افزود: صادرات استان از طریق بازارچه‌های هم مرز با عراق نشان می‌دهد که سهم بازارچه‌های هم مرز با کشور عراق از ۹۱ درصد کل صادرات استان در شش ماه سال گذشته به ۸۰ درصد در شش ماه سال جاری رسیده است که آنچه در صادرات بازارچه‌های هم مرز با این کشور مشهود است کاهش قابل توجه صادرات از طریق بازارچه تمرچین پیرانشهر می‌باشد که دارای کاهش ۹۱ درصدی در ارزش صادرات است.

براساس این گزارش آذربایجان غربی شاید تنها یکی از ذخایر صادرات کشور باشد که با توجه مسوولان و توجه ویژه به این استان‌ها می‌توانیم موفقیت‌های بزرگی را در زمینه صادرات غیرنفتی به دست آوریم و کشور را در نبود منابع نفتی بیمه کنیم. پس با این حساب باید توجه ویژه را به استان‌های مرزی که استعداد بالایی را برای صادرات غیرنفتی دارند، داشته باشیم تا در زمان نبود منابع نفتی مردم کشور با مشکل امرار معاش مواجه نشوند و نبود نفت و گاز زندگی مردم را مختل نسازد.