گاز ارزان‌تر برای کردستانی‌ها

دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: معاون بهره‌برداری شرکت گاز استان کردستان با اشاره به تعیین الگوی مصرف گاز طبیعی توسط شرکت ملی گاز، گفت: در تعیین الگوی مصرف براساس وضعیت جغرافیای مناطق، کشور به ۵ منطقه تقسیم شده که کردستان در گروه مناطق سرد یک و دو قرار گرفته است. مهندس قدرت‌الله فعله‌گری با اشاره به این تقسیم‌بندی‌ها هدف از آن را تعیین الگوی مصرف در فصول مختلف سال و براساس دمای هوا عنوان کرد و افزود: برای ۱۲ ماه سال الگوی مصرف منطبق با شرایط آب و هوایی تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان در این تقسیم‌بندی در گروه سرد ۱ و سرد ۲ جای گرفته، گفت: شهرهای بیجار، دیواندره و زرینه اوباتو در گروه سرد یک و مابقی شهرهای استان در گروه سرد ۲ قرار دارد.

به گفته وی دامنه مصرف در نظر گرفته برای مناطق سرد بیشتر از سایر مناطق است.

وی اظهار کرد: مشترکانی که این الگو را رعایت نکنند و از دامنه تعیین شده خارج شوند باید گازبهای بیشتری بپردازند.

وی با تاکید بر رعایت الگوی مصرف تعیین شده توسط مشترکان، گفت: در منطقه سرد ۱ که شهروندان شهرستان‌های بیجار و دیواندره و شهر زرینه اوباتور در این گروه قرار دارند و در ۷ ماه اول سال برای مصرف گاز تا ۵۰ مترمکعب ۷۵ ریال تعیین شده که این رقم در نهایت برای مصرف بالای ۱۱۵۰ مترمکعب به صورت هر مترمکعب ۳۵۰۰ ریال محاسبه می‌شود.

وی به گازبهای ۵ ماه دوم سال مشترکان منطقه سرد ۱ نیز اشاره کرد و افزود: گازبهای مشترکان در این ماه‌ها تا سقف ۲۵۰ مترمکعب مصرف با نرخ ۷۵ ریال و از ۱۴۵۰ مترمکعب به بالا نیز با نرخ ۳۵۰۰ ریال محاسبه می‌شود.

وی به هزینه گازبهای مناطق سرد ۲ شامل شهرستان‌های سنندج، سقز، مریوان، سروآباد، کامیاران، قروه، دهگلان و بانه نیز اشاره کرد و افزود: در هفت ماه اول سال به ازای هر مترمکعب گاز مصرفی مشترکان این گروه تا سقف ۴۰ مترمکعب ۷۵ ریال و تا سقف نهایت ۱۰۵۰ مترمکعب به بالا در ماه به ازای هر مترمکعب ۳۵۰۰ ریال محاسبه می‌شود.

به گفته وی در ۵ ماه دوم سال نیز در این گروه تا سقف ۲۰۰ مترمکعب مصرف با نرخ ۷۵ ریال و از ۱۳۵۰ مترمکعب به بالا با نرخ ۳۵۰۰ ریال محسوب می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت گاز استان کردستان در ادامه به تعداد مشترکان گاز طبیعی در این استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۲۸ هزار مشترک معادل ۳۵۱ هزار و ۷۰۳ خانوار شامل ۲۲۴ هزار خانوار در ۲۰ شهر و ۱۲۷ هزار و ۷۰۳ خانوار نیز در ۳۰۲ روستا از نعمت گاز طبیعی در سطح استان استفاده می‌کنند.

مهندس فعله‌گری جمعیت تحت پوشش گاز طبیعی در استان را یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر معادل ۸۳ درصد کل جمعیت استان اعلام کرد.وی ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت شهری را نیز بیش از ۵/۹۹ درصد و در جمعیت روستایی بیش از ۴۰ درصد عنوان کرد.

وی میزان مصرف گاز طبیعی به طور متوسط در استان کردستان را ماهانه ۱۲۸ میلیون مترمکعب دانست و گفت: از این میزان مصرف ۶۰ درصد آن مربوط به نیروگاه گازی سنندج، ۲۰ درصد مربوط به واحدهای صنعتی و ۲۰ درصد نیز مربوط به بخش خانگی است.

وی اظهار کرد: مصرف خانگی گاز طبیعی در فصول سرد به بیش از ۷۵ درصد می‌رسد که این رقم در فصل گرما حدود ۲۰ درصد است. وی همچنین گفت: در حال حاضر شرکت گاز استان، گاز طبیعی ۳۰ جایگاه CNG و ۵۹۸ واحد صنعتی را نیز تامین می‌کند.

وی افزود: همچنین تمام شهرک‌های صنعتی استان دارای گاز طبیعی هستند.

بر اساس این گزارش ، استان کردستان یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این میزان ۵۸۳ هزار نفر در یک هزار و ۷۵۰ روستا و مابقی در ۲۵ شهر سکونت دارند.