هوای اراک در قفل آلودگی

دنیای اقتصاد - اراک - مجید نیک‌عهد: این روزها بار دیگر بحث طرح کاهش آلودگی هوای اراک به سوژه ای داغ تبدیل شده تا شاید به گفته مسوولان استان مرکزی با طرح مجدد این موضوع در آستانه سفر سوم دولت سهمی از اعتبار ۴۹۶ میلیارد تومانی مصوب شده نصیب شهر آلوده اراک نیز شود. شهری که بر اساس گزارش‌های محیط‌زیست استان، آلوده‌ترین تعداد روزها را در نیمه نخست امسال پشت سر گذاشت و در روزهای آغاز پاییز نیز سه روز را در شرایط ۵/۲ برابر حد مجاز آلاینده‌ها سپری کرده است. در این میان برخی از نمایندگان دستگاه‌های عضو کارگروه طرح کاهش آلودگی هوای اراک در صحن رسمی شورای شهر اراک حضور یافتند تا گزارشی از میزان اجرای مصوبات و پیگیری‌ها برای جذب اعتبارات ارائه دهند.

پیگیری اجرای طرح

فراهانی که به عنوان نماینده فرمانداری اراک در جلسه حضور داشت با بیان اینکه نمایندگان مردم در مجلس و دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه در حال پیگیری و انجام وظایف خود هستند، افزود: همه مسوولان در سطح کلان استان، با عزم جدی پیگیری برای جذب اعتبارات را در دستور کار قرار داده‌اند و بخشی از اعتبارات هم در حال تخصیص است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه اصل موضوع در بحث آلودگی هوای اراک مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: تا زمانی که استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند، فعالیت کوره‌های آجرپزی سنتی یا منبع آلایندگی مانند آلومینیوم وجود دارد، بحث آلودگی هوای اراک هم به قوت خود باقی است، از این رو باید پیگیری رفع مشکلات منابع اصلی آلایندگی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: قطعا با وجود این مشکلات، نمی‌توان ادعا کرد به طور مثال افزایش ۱۰۰۰ دستگاه تاکسی گازسوز، انتقال مشاغل مزاحم شهری، احداث تقاطع‌های غیر هم‌سطح، ایجاد ۱۰۰۰ هکتار فضای سبز یا اجرای سایر مصوبات به تنهایی در کاهش آلودگی هوای این شهر موثر خواهد بود.

عدم امکان خروج صنایع از شعاع ۳۰ کیلومتری

رییس سازمان صنایع و معادن استان نیز در این جلسه درخصوص مصوبات مربوط به بخش صنعت در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک با اشاره به مصوبه انتقال واحدهای صنعتی به خارج از شعاع ۳۰ کیلومتری محدوده شهری گفت: متاسفانه در خارج از شعاع ۳۰ کیلومتری هنوز زیرساخت‌های لازم برای استقرار صنایع فراهم نیست و هیچ زمین مناسبی برای احداث شهرک‌های صنعتی وجود ندارد، بنابراین با هماهنگی مسوولان استان، اصلاحاتی در ماده ۵ و ۱۰ مصوبه طرح کاهش آلودگی هوای اراک صورت گرفت و مقرر شده با احداث شهرکی صنعتی در ۴۵ کیلومتری شهرک امیرکبیر به تدریج این واحدها منتقل شوند.

زاوشی افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد درآمد مالیاتی استان و سهم مهمی از تولید و اشتغال از طریق واحدهای صنعتی تامین می‌شود، بنابراین باید به این موارد نیز توجه شود. البته در حال حاضر با اقدامات انجام شده از پراکندگی واحدهای صنعتی جلوگیری شده و اکنون بسیاری از واحدهای صنعتی در داخل محدوده شهرک‌ها قرار دارند؛ اما تا زمان فراهم نشدن زیرساخت‌های لازم در خارج از این شعاع، امکان اجرای این مصوبه وجود ندارد.

زاوشی در رابطه با مصوبه انتقال کوره‌های آجرپزی به خارج از محدوده شهری نیز تصریح کرد: با وجود اختصاص ۱۰۰۰ هکتار زمین (روبه‌روی شهرک صنعتی ایبک‌آباد) برای انتقال این کوره‌ها، مشکلاتی برای واگذاری این زمین وجود دارد؛ ضمن اینکه صاحبان این واحدها نیز تمایلی به انتقال نداشته و فقط خواستار تغییر سوخت و استفاده از گاز به دلیل مشکلات آلایندگی هستند که این موضوع نیز با وجود رایزنی با وزارت نیرو هنوز محقق نشده است.

رییس سازمان صنایع و معادن استان در ادامه به مصوبه اختصاص ۳۰ درصد از فضای واحدهای صنعتی به فضای سبز اشاره کرد و گفت: براساس نامه ارسالی از سوی دبیر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قانون، این مصوبه اصلاح و به ۱۰ درصد تغییر یافت که با توجه به آن، این میزان فضای سبز در حال حاضر در اغلب واحدهای صنعتی استان وجود دارد و واحدهای جدید نیز مکلف به اجرای آن هستند.

اختصاص اعتبار جداگانه

اما عباس رجایی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس با اشاره به اینکه برای طرح کاهش آلودگی هوا ردیف اعتباری دیده شده است، گفت: این طرح با طرح توسعه خمین در یک ردیف قرار دارند که بودجه هرکدام به صورت جداگانه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اگرچه الزامات قانونی این طرح با مشارکت دستگاه‌ها و پیش‌بینی ردیف مشخص در حال انجام است؛ ولی باید روند آن تسریع شود.

وی با اشاره به آخرین تصمیم کمیسیون کشاورزی در خصوص اصلاح خطوط قدیم ایرالکو با فناوری‌های روز و تحت نظارت محیط زیست افزود: در جلسه‌ای که با حضور مدیران آلومینیوم برگزار شد، متعهد شدند همه استانداردهای زیست محیطی را اجرا کنند.