دنیای اقتصاد - بیرجند - محمد قربانی: رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان جنوبی گفت: سیاست جدید وزارت بازرگانی در تغییر و تدوین قوانین جدید صدور کارت بازرگانی این است که روند صادرات به سمت تخصصی شدن پیش رود. به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان جنوبی، محسن احتشام گفت: صادرات یک زنجیره است و همه باید با تعامل و همکاری نقش خود را به درستی ایفا کنیم.

احتشام بر استفاده از فرصت‌ها در بازار افغانستان تاکید کرد و یادآور شد: در بازار افغانستان باید طرح و برنامه داشته باشیم تا بهتر از فرصت‌ها استفاده کنیم. وی در ادامه تاسیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان جنوبی را یک نیاز برای رصد کردن بازار افغانستان دانست و افزود: این اتاق در حال عضوگیری است که تجار و بازرگانان می‌توانند با عضویت در آن خواسته‌هایشان را محقق سازند. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان جنوبی همچنین تاکید کرد: یک تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان بازرگانی خراسان‌جنوبی و اتاق مشترک ایران و افغانستان در ۸ بند تنظیم و آماده شده است.

فرامرزی ، نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان جنوبی نیز ضمن اشاره به مشکلات و موانع بازارچه میل ۷۸ افزود: تجار ما با کمبود نقدینگی مواجهند و بانک‌ها هم به سختی تسهیلات می‌دهند و درصد تسهیلات نیز بسیار بالا است. وی کمبود امکانات و زیرساخت‌ها در پایانه مرزی میل ۷۸ را مورد تاکید قرار داد و از مسوولان خواست تا برای برطرف ساختن موانع موجود تجار استان را یاری دهند. مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: در ۶ ماه نخست امسال صادرات کشور ۱۴میلیارد و۴۸۸ میلیون دلار بوده که سهم خراسان جنوبی از این رقم ۱۰۰میلیون دلار است. اکبر مصباح‌نوری همچنین میزان واردات کشور طی همین مدت را ۲۹میلیارد و ۵۶۹ میلیون دلار عنوان کرد و یادآور شد: سهم خراسان جنوبی از این میزان ۷میلیون دلار بوده است.