راه‌اندازی 2219 واحد صنعتی در خوزستان

دنیای‌اقتصاد- اهواز- کیوانه گرجی: رییس سابق سازمان صنایع و معادن استان خوزستان گفت: ادامه فعالیت واحدهای صنعتی استان در گرو توجه و به‌کارگیری صنایع دولتی است که در خوزستان فعالیت می‌کنند. نورالله حسن‌زاده در آخرین نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه بخش مهمی از صنعت استان را پتروشیمی و نفت تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: حیات واحد‌های صنعتی استان در گرو توجه صنایع دولتی به این بخش است وشایسته است صنایع مرتبط با نفت نیاز‌های خود را از واحدهای تولیدی استان تامین کنند؛ چرا که این اقدام می‌تواند متضمن بقای واحدهای تولیدی استان شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه واحد‌های صنعتی وابسته به بخش خصوصی در خوزستان این توانمندی را دارند که بخش مهمی از نیازهای صنایع بزرگ همچون نفت و پتروشیمی را تامین کنند، افزود: ظرفیت و استعداد بخش خصوصی در این زمینه بسیار بالا است و ضروریست صنایع بزرگی چون ملی حفاری، نفت و گاز و فولاد به این استعداد‌ها توجه کرده و از آن بهره‌مند شوند.

حسن‌زاده با انتقاد از سیاست شرکت‌های وابسته به وزارت نفت که برای تامین نیازهای اولیه خود از خارج استان خوزستان اقدام می‌کنند، تصریح کرد: در صورتی که وزارت نفت به خوزستان منتقل شود به احتمال زیاد سیاست‌های کنونی صنایع وابسته به این وزارتخانه نسبت به چگونگی نیازهای خود از خارج استان اصلاح می‌شود و بر همین اساس واحدهای صنعتی موجود در استان فرصت ارائه توانمندی‌های خود را پیدا می‌کنند.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در بخش صنعت استان گفت : تا پایان شهریور ماه سال‌جاری تعداد ۲ هزار و ۲۱۹ واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک با سرمایه‌گذاری ثابت ۱۲۲ هزار و۸۱۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۹۱ هزار نفر در خوزستان به بهره‌برداری رسیده است.

حسن‌زاده با بیان اینکه خوزستان از نظر میزان سرمایه‌گذاری طرح‌های فعال رتبه نخست کشور را دارا است، به وضعیت کلی طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در استان در مقایسه با کشور اشاره کرد و گفت: تا پایان شهریور ماه سال‌جاری تعداد ۶۶ هزار و۸۰۰ فقره پروانه با سرمایه‌گذاری ۹۵۲ هزار و۹۴۷ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۹۳ هزار و۹۸۵ نفر در کشور به بهره‌برداری رسیده است که این میزان در خوزستان شامل ۲ هزار و۲۱۹ فقره صدور پروانه با سرمایه‌گذاری ۱۲۲ هزار و۸۱۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۹۱ هزار نفر است.

وی با اشاره به روند صدور پروانه از سال ۸۱ تا ۸۸ نیز گفت: این تعداد در خوزستان از سال ۸۱ با صدور ۱۰۸ پروانه و سرمایه‌گذاری ثابت ۲۷۸ میلیارد ریال به ۲۸۳ پروانه و سرمایه‌گذاری ثابت ۲۴۴ هزار و۴۰ میلیارد ریال در سال ۸۸ رسیده است.

به گفته وی طی سال‌های ۸۰ تا ۸۳، ۱۲۵ هزار و۴۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ثابت و اشتغالزایی ۲۳ هزار و۹۱۶ نفر در استان صورت گرفته است که این رقم طی سال‌های ۸۴ تا ۸۸ به ۱۰۷ هزار و ۵۸۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ثابت و اشتغالزایی ۳۰ هزار و۳۱۲ نفر رسیده است.

حسن‌زاده در عین حال به مصوبات کارگروه ویژه آمایش صنعتی استان تا پایان شهریور ماه جاری اشاره و اذعان کرد: به این منظور حدود ۸۰ طرح نیمه‌تمام با ۹۲۰ میلیارد ریال تسهیلات مصوب در کارگروه و اشتغالزایی ۸ هزار و۷۱۰ نفر به تصویب رسیده است که از این تعداد ۶۶ طرح با هزار میلیارد ریال تسهیلات و اشتغالزایی ۳ هزار و۶۵۰ نفر به بانک‌های عامل معرفی شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۵۱ طرح ایجادی با سرمایه‌گذاری ثابت ۲۳۰ هزار و۲۰ میلیارد ریال و۱۵۸ هزار و۳۲ میلیارد ریال تسهیلات مصوب کارگروه و اشتغالزایی ۱۱ هزار و۳۵۹ نفر از جمله دیگر مصوبات این کارگروه به شمار می‌رود که از این تعداد ۳۸ طرح با ۱۸ هزار و۹۲۰ میلیارد ریال سرمایه ثابت و ۱۲ هزار و۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات مصوب کارگروه و اشتغالزایی ۷ هزار و ۸۰۰ نفر به بانک‌های عامل معرفی شده است.

این مقام مسوول همچنین با بیان اینکه در مجموع ۳۹ طرح ایجادی و نیمه تمام با ۸ هزار و۷۴۶ میلیارد ریال تسهیلات ارزی و ریالی و اشتغالزایی ۷ هزار و۴۲۸ نفر در بانک‌های عامل استان مصوب شده است، اظهار کرد: از این تعداد ۱۳ طرح ایجادی با ۸ هزار و۱۲۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۵ هزار ۹۶۸ نفر و ۲۶ طرح نیمه تمام با ۶۲۵ میلیارد ریال تسهیلات و اشتغالزایی یک هزار و ۴۶۰ نفر مصوب شده هستند.

به گفته حسن‌زاده طرح‌های نیازمند سرمایه در گردش آمایش مصوب در بانک صنعت و معدن استان تا پایان شهریورماه تعداد ۱۳۰ طرح با ۳۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی و۵۵۰ هزار و ۸۷۰ میلیون ریال مصوب در بانک می‌باشند که از این تعداد قرار داد ۱۱۵ طرح با ۳۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی و۳۷۷ هزار و ۶۵۰ میلیون ریال تسهیلات ریالی منعقد شده است.

رییس سازمان صنایع و معادن خوزستان در تشریح عملکرد اعتبارات موضوع ماده ۳ آیین‌نامه گسترش بنگاه‌های زودبازده تا پایان شهریور ۸۸ تصریح کرد: به این منظور یک هزار و۸۳۳ طرح به بانک‌های عامل معرفی شدند که از این تعداد ۷۸۷ طرح مصوب شدند و۷۱۷ طرح نیز تسهیلات دریافت کردند.

حسن‌زاده در خصوص صادرات محصولات صنعتی استان طی سال‌های ۸۱ تا ۸۸ نیز گفت: این روند از سال ۸۱ با ۷۳۷ میلیون دلار به۳ میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار در سال ۸۸ رسیده است.