دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: با امضای تفاهمنامه همکاری بین استانداران گیلان و آستراخان روسیه، همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی، صنعتی، کشاورزی و آموزشی بین این دو استان افزایش می‌یابد. به گزارش سازمان بازرگانی گیلان، در این تفاهمنامه که به امضای روح‌الله قهرمانی چابک استاندار گیلان و الکساندرژیکلین استاندار آستراخان رسید، بر لزوم گسترش همکاری‌های بیش از پیش بین دو استان تاکید شد.

روح‌اله قهرمانی چابک، استاندار گیلان در این باره گفت: ارتباطات مؤثر و سازنده ای بین استان‌های گیلان و آستراخان وجود دارد و این استان‌ها نسبت به سایر استان‌های خارج از کشور از بیشترین تبادل تجاری برخوردار هستند. وی نسبت به توسعه روز افزون ارتباطات بین دو استان گیلان و آستراخان ابراز علاقه‌مندی کرد و گفت: با توجه به مزیت‌ها و توانمندی‌های استان، برقراری خطوط هوایی بین گیلان و آستراخان، ایجاد سرای تجاری ایرانیان در آستراخان و حضور شرکت‌های ایرانی در ساخت تاسیسات بندری و سرمایه‌گذاری در آستراخان از مهم‌ترین درخواست‌ها برای گسترش روابط بین دو استان است.

همچنین الکساندر ژیکلین، استاندار آستراخان روسیه نیز گفت: استان گیلان و آستراخان همکار استراتژیک هستند و ۲۵ درصد از گردش خارجی کالا در بندر آستراخان مربوط به گیلان است.

وی ادامه داد: در سال‌جاری از طریق بنادر آستراخان حدود ۵ میلیون تن گردش کالا از ایران به روسیه و بالعکس به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار تبادل شده که این رقم در مقایسه با سال گذشته افزایش ۱۵ درصدی داشته است.

استاندار آستراخان میزان پیشرفت و گسترش محوطه سایت بندر انزلی را شگفت انگیز دانست و اظهار کرد: در صدد ارتقای بندر آستراخان هستیم تا ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادرمان از ۴ به ۱۰ میلیون تن افزایش یابد.

ژیکلین با بیان اینکه مسیر تجاری مدیترانه امنیت خود را ازدست داده است، گفت: اکنون امن‌ترین مسیر تجاری، کریدور شمال جنوب(نوستراک) است.

وی ابراز امیدواری کرد: که در پی این سفر ضمن بررسی و رفع مشکلات موجود، زمینه همکاری‌های بیشتر فراهم شود.

استاندار آستراخان در خصوص کالاهای وارداتی از ایران خاطرنشان کرد: هم‌اکنون محصولاتی مانند برنج، رب گوجه و خودرو سمند، پوشاک و لوازم خانگی و چای گیلان متقاضیان خوبی در آستراخان دارد.

براساس این گزارش در این سفر روسای اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن آستراخان و استان گیلان نیز طی نشستی با حضور رییس سازمان بازرگانی استان گیلان با تاکید بر اهمیت ایجاد خطوط تجاری هوایی بین دو استان، خواستار رفع مشکلات موجود شدند.

هادی تیز هوش تابان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان گیلان با استقبال از برگزاری نشست‌های مشترک بین مسوولان این دو استان، برگزاری اینگونه جلسات را در ایجاد تعامل، رفع موانع و گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی مهم دانست و گفت: با توجه به اینکه پرواز‌های تجاری در گذشته از فرودگاه رشت به آستراخان و بالعکس برقرار بوده، در حال حاضر نیز این آمادگی برای برقراری خط هوایی از سوی استان گیلان وجود دارد.

سیاوش امینی، رییس سازمان بازرگانی استان گیلان نیز در این نشست از آمادگی لازم مسوولان استان در کمک به برقراری حمل و نقل

هوایی تاکید کرد و با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل کندی گسترش روابط تجاری بین دو استان آستراخان و گیلان مشکل

حمل‌ونقل‌هوایی است، افزود: با توجه به اهمیت مساله زمان در ارسال به موقع برخی کالاهای خاص از جمله محصولات کشاورزی و گل و گیاه، با برقراری پرواز‌ها، روابط تجاری بین دو استان تسهیل خواهد شد.

ویکتور وینر کوروف، رییس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان روسیه نیز در این نشست ضمن تشکر از طرف ایرانی برای مهمان‌نوازی و برگزاری این نشست گفت: چندی پیش نمایشگاه بزرگی در آستراخان برگزار شد که نمونه خوبی از همکاری بین آستراخان با استان گیلان بود. وی افزود: برگزاری این نشست‌ها در راستای توسعه روابط بین دو استان موثر بوده و امیدوارم تا قدم به قدم این روابط توسعه و مشکلات نیز برطرف شود. به گفته رییس اتاق بازرگانی و صنعت آستراخان روسیه؛ ابتدا باید مشکلات را پیدا کرد و سپس برای حل آن قدم به قدم تلاش کرد. کان سان تین مارسوف، معاون وزیر صنایع و ترابری و منابع طبیعی آستراخان هم در این نشست مشترک ضمن اشاره به دیدار انجام شده از بندر انزلی گفت: میزان پیشرفت‌های این بندر شگفت آفرین بوده و امیدواریم طرح‌های بندری در دست اجرای استان گیلان زودتر به بهره‌برداری برسد.وی افزود : ما علاقه زیادی برای ایجاد خطوط هوایی بین رشت و آستراخان داریم و اگر مشکلاتی در این زمینه وجود دارد روی آنها کار می کنیم تا برطرف شوند.