تحقق 89 درصد تعهد ایجاد اشتغال در کرمانشاه

دنیای اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: در سال جاری ۲۶ هزار و ۸۴۲ شغل در استان کرمانشاه ایجاد شد که این میزان ۸۹ درصد اشتغال تعهد شده استان است. مهندس ابراهیم نظری جلالی، معاون وزیر کار و امور اجتماعی در جلسه کارگروه اشتغال استان کرمانشاه که در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد، با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه در شرایط کنونی حوزه عمران بیش از ۴۰ درصد اشتغال کشور را در دست دارد که حداقل ۷۵۰ نوع شغل را به خود اختصاص داده، افزود: همچنین بیش از ۲۵۰ نوع واحد تولیدی نیز درگیر حوزه عمرانی هستند، از این رو حوزه عمرانی در هر استانی که فعال‌تر باشد، اشتغال در آن استان نیز نمود بیشتری دارد و استان کرمانشاه به لحاظ فعال بودن این حوزه به ویژه در زمینه عمران و مسکن مهر در اشتغال رشد خوبی داشته است.

وی در ادامه یادآور شد: یکی از کارهای مهمی که این وزارتخانه انجام داده تثبیت اشتغال موجود بوده که می‌توان ادعا کرد از افتخارات وزارت کار در دولت ‌های نهم و دهم این بوده که از ریزش بیش از یک میلیون شغل و بیکار شدن کارگران جلوگیری کرده است.

مهندس نظری جلالی در ادامه با اشاره به تسهیل در روابط بین کارگر و کارفرما اظهار کرد: یکی از معضلات حوزه کار و تولید این بود که رسیدگی به شکایات کارگر و کارفرما متوسط ۹۰ روز به طول می‌انجامید که این مدت در حال حاضر به ۵۰ روز رسیده است.وی افزود: برای اولین بار پنج هزار شورای سازش در سطح واحد‌های تولیدی کشور تشکیل شده که مدت رسیدگی به شکایات کارگر و کارفرما در این شوراها به کمتر از هفت روز رسیده است.

معاون وزیر کار و امور اجتماعی یادآور شد: طی این مدت جمعیت کارگران بیمه شده قریب به سه میلیون نفر افزایش یافته اما تعداد شکایات حداقل ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی تشکیل کارگروه حمایت از تولید در کشور را از راهکارهای اساسی دولت در رفع مشکلات واحدهای تولیدی دانست و گفت: بیش از ۶۵ درصد واحدهای بررسی شده در این کارگروه مشکل نقدینگی داشته‌اند.

در ادامه مهندس سهراب براندیشه، مدیرکل کار و امور اجتماعی و دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمانشاه نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری گفت: طی سال جاری تعداد ۲۶ هزار و ۶۹۹ طرح با رقم یک هزار و ۱۰۶ میلیارد و ۶۵۷ میلیون تومان با اشتغالزایی ۵۳ هزار و ۶۷۱ نفر به بانک‌ها معرفی شده است.

وی گفت: از این تعداد، ۲۶ هزار و ۶۷ طرح با اعتبار ۹۵۸ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان به انعقاد قرارداد رسیده است.وی همچنین از انعقاد ۶ میلیارد و ۱۷۹ میلیون تومان طرح اقتصادی زود بازده طی هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: بانک‌های عامل استان توانسته اند ۵۰ طرح را با میزان ۶ میلیارد و ۱۷۹ میلیون تومان و اشتغالزایی ۲۱۰ نفر در بخش‌های مختلف صنعت، خدمات و کشاورزی انعقاد قرارداد کنند.

مهندس براندیشه در خصوص میزان یارانه پرداختی به بنگاه‌های اقتصادی زودبازده نیز گفت: تعداد ۱۰ هزار و ۶۳۹ طرح زودبازده که در سال‌های ۸۵ و ۸۶ به بهره برداری رسیده به صندوق مهر امام رضا (ع) و بانک‌های ملت و صادرات معرفی شده که تاکنون به ۹ هزار و ۴۶۹ طرح مبلغ ۱۵ میلیارد و ۲۳۸ میلیون تومان یارانه پرداخت شده است.