شتاب در توسعه راه‌های کردستان

دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: مدیر کل راه و ترابری استان کردستان از خط‌کشی ۲۵۰ کیلومتر از محورهای این استان در مهرماه سال جاری به منظور افزایش ایمنی، کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن و افزایش دید رانندگان خبر داد. مهندس عطاءالله قادری افزود: همچنین از ابتدای سال‌جاری تا کنون دو هزار کیلومتر از محورهای استان خط‌کشی شده است.

وی با اشاره به این که عملیات خط‌کشی در زمره عملیات نگهداری و راهداری مستمر بوده و کماکان در حال انجام است، گفت: برای این حجم عملیات حدود هشت میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرکل راه و ترابری کردستان در ادامه به بهسازی راه روستایی دلبران- باغلوچه از توابع شهرستان قروه به عنوان دیگر فعالیت این اداره کل اشاره کرد و گفت: این طرح با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.

وی گفت: کل طول مسیر این طرح چهار هزار و ۲۰۰ متر است که در یک و نیم کیلومتر آن عملیات خاکی، شن‌ریزی در دو لایه، آسفالت و احداث دو دستگاه پل دو متری با صرف اعتباری حدود دو میلیارد ریال در حال انجام است.

وی اضافه کرد: در صورت اتمام طرح و بهره‌برداری از آن، چهار روستا با یک هزار و ۷۰۰ خانوار از نعمت راه روستایی ایمن و بهسازی شده برخوردار خواهند شد.

مدیر کل راه و ترابری کردستان در ادامه از اتمام ساخت و بهسازی پنج کیلومتر از مسیر سنقر - کامیاران خبر داد و گفت: این محور حد فاصل روستای شیروانه - وندرنی علیا و سفلی با صرف اعتباری افزون بر ۱۵ میلیارد ریال بهسازی شده است.

وی بهسازی راه روستایی فرهادآباد - چمقلو شیدا در شهرستان قروه را از دیگر طرح‌های این اداره کل عنوان کرد و گفت: کل طول مسیر شش کیلومتر است که در ۵/۱ کیلومتر آن عملیات خاکی، خاکبرداری، تسطیح و رگلاژ و همچنین شن‌ریزی لایه اول و احداث دو دستگاه پل دو متری با ۶۰ درصد پیشرفت انجام و باقی عملیات اجرایی نیز در دست اقدام است.

مهندس قادری اظهار کرد: در صورت تکمیل و بهره‌برداری از این طرح تعداد چهار روستا با حداقل ۵۰۰ خانوار از نعمت راه روستایی بهسازی شده برخوردار خواهند شد.

مدیر کل راه وترابری کردستان در ادامه به اختصاص هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار راه روستایی به دیواندره خبر داد و گفت: این میزان اعتبار از محل اعتبارات ملی برای بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی این شهرستان اختصاص یافته است.

مهندس قادری افزود: این اعتبار برای بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی «قلعه روتله»، «انبار آب»، «سیر علیا و سفلی» و «گل تپه علیا» از روستاهای بخش کرفتو شهرستان دیواندره و بازسازی پل بابارار و «وزیر» هزینه می‌شود.

وی با اشاره به فعال بودن ۱۵ طرح راه روستایی در شهرستان قروه، گفت: این طرح‌ها به منظور احداث، بهسازی و ایمن‌سازی راه‌های روستایی اجرا می‌شود .

قادری با اشاره به این که راه و ترابری، بهسازی و ایمن‌سازی راه‌های روستایی در سطح استان را با جدیت دنبال می‌کند، گفت: اکنون ۱۵ طرح در راه‌های روستایی قروه از جمله روستاهای کنگره، فرهادآباد، چمقلو، آونگان، حسن‌خان، خشکمرود، عبدل‌آباد، داشکسن، سرتیپ ‌آباد، پیرسلیمان،پلوسرکان، سرقل و دلبران، باغلوجه، صندوق‌آباد، زرینه، آق بلاغ، وینسار، گنداب فعال است.

وی اظهار کرد: طرح‌های فعال راه روستایی قروه با انجام عملیات خاکی و خاکبرداری، ایجاد ابنیه فنی، شن‌‌ریزی و آسفالت با میانگین بیش از ۶۰ درصد پیشرفت در حال انجام است.

وی افزود: در صورت بهره‌برداری و اتمام طرح‌ها، ۱۰۴ روستا با بیش از هشت هزار خانوار روستایی از نعمت راه روستایی بهسازی شده برخوردار خواهند شد.

مدیرکل راه و ترابری کردستان در ادامه گفت: راه روستایی آونگان- خشکمرود از توابع شهرستان قروه نیز در این استان با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال بهسازی است.

قادری کل طول مسیر این راه را سه هزار و ۲۰۰ متر اعلام کرد و افزود: در ۵/۱ کیلومتر آن عملیات خاکی، شن‌ریزی لایه دوم و آسفالت مسیر در حال انجام است و تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی گفت: در صورت تامین به موقع اعتبار مانده عملیات اجرایی نیز به اتمام رسیده و تعداد ۵ روستا با ۶۰۰ خانوار از نعمت راه روستایی بهسازی شده برخوردار خواهند شد.

وی همچنین به بهسازی راه روستایی حسن خان عبدل‌آباد قروه اشاره کرد و گفت: با بهسازی این راه یک هزار و ۷۰۰ خانوار روستایی از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: طرح بهسازی راه روستایی حسن‌خان یکی از ۱۵ طرح فعال راه روستایی در شهرستان قروه است که کل طول مسیر آن ۱۱ کیلومتر است و عملیات اجرایی خاکبرداری، تسطیح، شن ریزی در دو لایه و آسفالت دو کیلومتر از مسیر با ۵۰ درصد پیشرفت در حال انجام است.

به گفته وی در صورت بهره‌برداری از این طرح چهار روستا با یک هزار و ۷۰۰ خانوار از نعمت راه روستایی بهسازی شده برخوردار خواهد شد.

مدیرکل راه و ترابری کردستان گفت:در نیمه اول سال‌جاری در بیش از ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های اصلی روستایی شهرستان سقز عملیات نگهداری و راهداری به‌طور امانی توسط اکیپ‌های راهداری سقز انجام گرفت.

مهندس قادری گفت: در طول این مدت ۱۲۰ کیلومتر عملیات تیغه زنی و شن ریزی موضعی، ۵۵ کیلومتر اصلاح شانه راه‌ها، بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ متر مکعب ریزش‌برداری، پر کردن چاله‌ها با آسفالت و بیش از ۸۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و اصلاح قوس‌ها جهت افزایش دید اجرا شده است.

وی ۱۷ مورد تعمیرات ابنیه فنی و ۱۰ کیلومتر بهسازی راه روستایی به‌صورت امانی را از دیگر اقدامات انجام گرفته در حوزه راهداری شهرستان سقز اعلام کرد.

وی در ادامه از هزینه کردن افزون بر هفت میلیارد ریال برای این حجم عملیات خبر داد و گفت: افزایش و تامین اعتبارات راهداری از نیازهای ضروری است و ارائه خدمات مطلوب و شایسته مستلزم اعتبار ویژه در بخش راهداری است.