رشد 20 درصدی ترانزیت کالا در هرمزگان

بخش حمل‌ونقل هرمزگان برای کارآمدی طرح هدفمندی یارانه‌ها کمر همت بسته است

دنیای اقتصاد - بندرعباس - علی نظری: در ۸ ماه ابتدای سال جاری میزان سفرهای ترانزیتی و تناژ کالای جابه‌جا شده در بخش حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳/۲۲ درصد و ۴/۲۰ درصد رشد کرد. غلامعلی بهرامی‌نیا، مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان در نشستی به مناسبت گرامیداشت روز حمل‌ونقل با اعلام این مطلب افزود: در این مدت ۷۵۰ هزار و ۱۷مورد سفر باری از طریق شبکه حمل‌ونقل هرمزگان انجام شده و تعداد سفرهای ترانزیتی نیز ۱۱۶هزار و ۸۲۵ مورد بوده است.

وی اضافه کرد: میزان بار داخلی نیز ۱۲۲۰۴هزار تن بوده و تناژ ترانزیتی آن به ۱۹۹۵هزارتن رسیده است.

وی همچنین تعداد سفرهای مسافری را ۱۴۴هزار و۶۰۷مورد اعلام کرد که یک میلیون و ۳۷۳هزار و ۵۲۰نفر با آن جابه‌جا شده است.

وی در ادامه به جایگاه هرمزگان در فرآیند توسعه بالاخص توسعه صنعت استراتژیک حمل‌ونقل اشاره و بیان کرد: مجاورت با آبهای آزاد بین‌المللی از طریق خلیج‌فارس و دریای عمان، همچنین دارا بودن امکانات گسترده بندری در جنوب کشور موجب شده استان هرمزگان به عنوان دروازه تجارت و مبادلات اقتصادی کشور مطرح شود.

این مقام مسوول پس از تبیین جایگاه مهم استان هرمزگان در صنعت حمل‌ونقل به آمادگی فعالان این بخش در استان هرمزگان برای اجرای برنامه طرح تحول اقتصادی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: انجمن‌های صنفی، تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی حمل‌ونقل در استان هرمزگان که بدون شک در شمار استان‌های مهم کشور در حوزه حمل‌ونقل است، همراهی و تعامل بسیار خوبی با طرح هدفمندی یارانه‌ها داشته و می‌توان آنها را به عنوان یک الگوی کشوری معرفی کرد.

بهرامی‌نیا در ادامه گفت: با همکاری خوبی که صنوف حمل‌ونقلی تاکنون در ارتباط با اجرای طرح هدفمندسازی داشته‌اند، بستر مناسب برای اجرای هر چه بهتر طرح در استان فراهم شده است.

وی یادآور شد: کمیته نظارتی نیز در این زمینه با حضور اعضای تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل تشکیل شده و تاکنون گزارشی از افزایش قیمت یا تخطی از قانون در این بخش ثبت نشده است.

وی همچنین اظهار کرد: تاکنون جلسات و پیگیری‌های متعددی به منظور هماهنگی در اجرای هرچه بهتر طرح انجام شده است وآماده اجرای مطلوب طرح هستیم.

بهرامی‌نیا توجه به زیرساخت‌های حمل ونقل از جمله اصلاح و توسعه شبکه راه‌ها، ایجاد مراکز خدماتی رفاهی در حاشیه راه‌ها، تاسیس و بهره‌برداری از مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین، ایجاد شرکت‌های توانمند حمل ونقل به ویژه در مبادی ورودی کالا، نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده‌ای و همچنین ارتقای توانمندی بخش‌خصوصی را پشتوانه قابل اتکایی برای همراهی با طرح هدفمندی یارانه‌ها در استان هرمزگان دانست که به همت تلاشگران اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان و همراهی و همکاری فعالان بخش خصوص ایجاد شده است.

این مقام مسوول با تاکید براینکه مجموعه اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان، با هدفگذاری راهبردی مبتنی بر برنامه، می‌کوشد از این رهگذر، بسترساز رشد و پویایی اقتصاد ملی و توسعه روزافزون استان استراتژیک هرمزگان باشد؛ خاطرنشان کرد: تعامل دو مجموعه دولتی و خصوصی عامل ایجاد حرکت‌های بزرگ در استان و شناخته شدن آن در سطح کشور به عنوان یک الگو شده است. بهرامی‌نیا؛ ورود انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل به ساخت بزرگ‌ترین شهرک حمل‌ونقلی کشور در بندرعباس را مصداق بارزی از عالی‌ترین سطح همکاری دانست که با به بهره‌برداری رسیدن مرحله نخست آن تا پایان سال جاری، تحول بزرگی در این بخش رقم خواهد خورد.

وی از حذف ۶۰ کیلومتری مسیر تردد بین پایانه فعلی و اسکله شهید رجایی و صرفه جویی در زمان و مصرف سوخت، به همراه تجمیع تمامی شرکت‌های حمل‌ونقلی به عنوان بخشی از اثرات این طرح بزرگ نام برد. بهرامی‌نیا جانمایی مناسب این طرح را از مزیت‌های مهم آن دانست و همجواری این شهرک با بندر شهیدرجایی به عنوان اصلی‌ترین مبدا صادرات و واردات کالای کشور را مهم‌ترین عامل در توجیه اقتصادی آن دانست.

وی بیان کرد: برابر تاکید مقام عالی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور؛ قطعا پایانه بار بندرعباس در آینده سرآمد کشور خواهد بود و به الگویی مناسب برای سایر مناطق کشور تبدیل می‌شود.

وی، تلاش در جهت رسیدن به تردد ایمن در سطح جاده‌ها را از اولویت‌های مجموعه تحت مدیریت خود در استان دانست و اقداماتی نظیر نصب دوربین‌های تصویری در سه محور اصلی استان و برنامه‌ریزی برای افزایش آنها به ۱۴ دستگاه، ارائه تسهیلات برای نوسازی ناوگان و صدور موافقت اصولی و حمایت از ایجاد مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین راهی را در راستای ایجاد رضایت بین بهره‌برداران از جاده‌ها و به ویژه فعالان بخش حمل‌ونقل برون شهری ارزیابی کرد.

به گفته این مسوول استانی، تاکنون هفت مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در جاده‌های هرمزگان به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال، چهار مجتمع دیگر نیز آماده می‌شود.

وی، تعداد مجتمع‌های رفاهی بین راهی در حال ساخت را ۲۰ دستگاه اعلام و اضافه کرد: هشت مجوز جدید نیز در حال طی کردن مراحل اداری هستند.