دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: شهردار مشهد یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش آلودگی هوا را استفاده از گازوئیل کم‌گوگرد در اتوبوس‌ها دانست و از دولت برای در اختیار قرار ندادن این نوع گازوئیل به مشهد انتقاد کرد. سید محمد پژمان گفت: چرا با همین خط‌لوله‌هایی که موجود است به‌ جای گازوئیل کنونی،‌ گازوئیل کم‌گوگرد برای مشهد ارسال نمی‌شود. وی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از عوامل عمده آلودگی هوای شهرها تردد خودروها هستند، اظهار کرد: برای کاهش تردد خودروهای شخصی باید حمل‌و‌نقل همگانی را تقویت کرد و در همین راستا در مشهد باید سهم استفاده مردم از وسایل‌ نقلیه همگانی به ۴۵درصد برسد، اما اکنون این میزان کمتر از ۳۰درصد است.

وی گفت: با افزایش تعداد اتوبوس‌ها و توسعه خطوط ریلی،‌ می‌توان کاهش چشمگیر آلودگی هوا را شاهد بود که این امر نیاز به بودجه دولتی دارد.

وی با اشاره به اینکه سلامت مردم یکی از مهم‌ترین موضوعات در کشور است که آلودگی هوا آن را تهدید می‌کند، تاکید کرد: اگرچه تنگناهای فراوانی در کشور هست، اما ظرفیت حل معضل آلودگی هوا وجود دارد، در این راستا تنها باید بودجه کشور براساس اهمیت موضوع تخصیص پیدا کند.

شهردار مشهد همچنین در رابطه با اجرای طرح ترافیک در نوروز ۹۰ گفت: مصوبه اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی مشهد همچنان پابرجاست و براساس قانون، شهرداری باید این طرح را اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تنها مجری طرح ترافیک است،‌ اظهار کرد: اگر امسال سایر مسوولان که همگی در جریان مطالعات و مصوبه اجرای طرح ترافیک هستند از شهرداری برای اجرای آن پشتیبانی نکنند،‌ شهرداری هم اصراری به اجرای این طرح ندارد.

سیدمحمد پژمان در پاسخ به پرسشی در خصوص خرابی آسفالت معابر مشهد گفت: با سیاست‌گذاری‌های انجام شده و هماهنگی با شورای شهر سال آینده علاوه بر اجرا و تکمیل پروژه‌های بزرگ در دست اجرا، نهضت آسفالت، زیباسازی مبلمان شهری و بازسازی و بهسازی جدول‌ها و پیاده روهای شهر در دستورکار قرار می‌گیرد. وی افزود: در حال حاضر طول شبکه معابر آسفالت شهر مشهد ۸۵۰ کیلومتر با سطح ۴۶/۵ میلیون مترمربع است که مشکل بسیاری از این سطح به دلایل مختلف از جمله نداشتن زیرسازی مناسب، انباشت آسفالت‌های قدیمی روی هم و کیفیت قیر مصرفی، تنها با روکش آسفالت حل نمی‌شود. وی گفت: برای رفع این مشکل علاوه بر انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای تولید قیر پلیمری، خرید دستگاه‌های مدرن در دستورکار قرار گرفته است.

شهردار مشهد با بیان اینکه آسفالت معابر با عمر بالای هفت سال در اولویت قرار دارد، ابراز امیدواری کرد تا پایان سال ۹۰ تمام معابر خاکی مشهد نیز آسفالت شود. وی خاطرنشان کرد: به همین منظور بودجه آسفالت در اعتبارات سال آینده بیش از دو برابر شده و برای بهسازی، پیاده روهای شهر هم سهم عمده‌ای از بودجه را به خود اختصاص داده است.

شهردار مشهد درباره افتتاح خط یک قطار شهری مشهد هم با اشاره به اینکه در حال حاضر خط یک زیر بار رفته و با قطار اول با سه واگن در حال تست قطار و تجهیزات آن هستیم، اظهار امیدواری کرد که به‌زودی سری دوم قطار شهری مشهد به بندرعباس وارد شود.