دنیای‌اقتصاد - ارومیه - سینا میرزامحمدی: استاندار آذربایجان غربی هدفگذاری میزان صادرات غیر نفتی از این استان را در سال آینده یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد. وحید جلال‌زاده، در سومین نشست خبری خود در سال جاری با اعلام این مطلب افزود: افتتاح پایانه گمرک تمرچین و سرمایه‌گذاری بر رشد گمرک رازی می‌تواند به تحقق این رقم کمک کند.

وی صادرات غیرنفتی استان را در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری بیش از ۷۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: امیدواریم این میزان صادرات در پایان سال به بیش از ۱ میلیارد دلار برسد.

جلال‌زاده در رابطه با وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در استان نیز گفت: در استان آذربایجان غربی به‌رغم هم مرزی با ۳ کشور، در سال‌های گذشته رقم سرمایه‌گذاری خارجی تقریبا صفر بود که با ایجاد دفتر سرمایه‌گذاری خارجی و احیای ستاد سرمایه‌گذاری استان و همچنین ایجاد دفتر وزارت امور خارجه توانستیم حجم خوبی از اعتبارات را وارد استان کنیم، حال زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در استان فراهم است و در حال حاضر سرمایه‌گذاران زیادی در استان در حال فعالیت هستند.

وی بودجه عمرانی تخصیصی به استان در سال ۸۹ را نیز ۸۳ درصد عنوان و اظهار کرد: بودجه عمرانی استان در سال جاری به میزان ۲۱۰ میلیارد تومان بود که ۸۳ درصد از این رقم تحقق یافت، این درحالی است که ۲ درصد سهم نفت هم امسال به بودجه عمرانی کشور تزریق نشد و به استان ما هم که ۳۶ میلیارد تومان از ۲ درصد نفت سهم داشت، رقمی تخصیص نیافت.

جلال زاده گفت: سال آینده با اضافه شدن رقم ۱۵ هزار میلیارد تومانی سهم نفت امسال و ۱۵ هزار میلیاردی سهم نفت سال آینده، بودجه عمرانی با افزایش ۳۰ هزار میلیارد تومانی به کشور تخصیص خواهد یافت که می‌توان گفت تاثیر زیادی در رشد عمران کشور خواهد داشت.

وی در رابطه با بنگاه‌های اقتصادی و زود بازده هم گفت: سهم استان از بنگاه‌ها ۲ هزار میلیارد تومان بود که از این لحاظ جزو استان‌های برتر کشور به شمار می‌آید، از این رقم ۱۴۰۰ میلیارد تومان با همکاری خوب بانک‌ها جذب شده و مابقی هم در مدت ۶ ماه آینده با اولویت طرح‌های نیمه تمام به استان تزریق خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی در رابطه با منطقه‌های ویژه تجاری و اقتصادی مصوب در استان هم گفت: منطقه ویژه اقتصادی سلماس و منطقه ویژه تجاری ماکو از لحاظ مکان‌یابی تقریبا به اتمام رسیده اند و سال آینده شاهد ساخت این مراکز خواهیم بود،یک منطقه آزاد تجاری هم در جنوب استان مصوب شده که بنا به تصمیمات و مکان‌یابی‌های انجام شده این منطقه در نقده خواهد بود که با تایید وزارت کشور ابلاغ خواهد شد.

جلال زاده در رابطه با بحث کلیشه‌ای شده احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: تاکنون ۳ بار پرواز هواپیماها را بر فراز دریاچه و شهر ارومیه داشتیم که به دلیل شرایط جوی، ناموفق بوده‌اند.

وی با بیان اینکه بارور کردن ابرها که تاثیر ۱۵ درصدی در افزایش بارندگی دارد امسال عملی نشد، اظهار امیدواری کرد سال آینده این طرح را با موفقیت اجرا کنیم.