دنیای‌اقتصاد- قزوین- مهرداد نوری: مدیرکل کار و امور اجتماعی استان قزوین گفت:‌ استان قزوین در سال ۹۰ تعهد اشتغال ۳۸ هزار و ۱۷۳ نفری را دارد که در سال ۸۹ این رقم ۲۰ هزار اشتغال تعهد شده بود. علی ایمانی در نشست خبری بیان کرد: امید است سال جدید، سال برکت و حرکت باشد و شاهد خبرهای خوشی در سال جهاد اقتصادی برای مردم باشیم. وی در خصوص اشتغال استان گفت: در سال ۸۹ در کشور یک میلیون و ۱۰۰ هزار اشتغال تعهد شده بود که در این راستا جلسه‌ای با معاونت اول رییس‌جمهور متشکل از استانداران و مدیران کل کار استان‌ها برگزار شد که در این جلسه سهم استان قزوین در تعهد اشتغال ۲۰ هزار شغل اعلام شد.

مدیرکل کار و امور اجتماعی استان قزوین اضافه کرد: این تعهد شغلی در کارگروه اشتغال استان مطرح و سپس سهم هر دستگاه مشخص شد که به عنوان نمونه ۸ هزار و ۴۰۰ شغل تعهد سازمان صنایع و معادن بوده است. البته در مجموع ۱۵ هزار و ۸۰۰ اشتغال تعهد شده برای دستگاه‌های مختلف بوده و تنها ۴ هزار و ۲۰۰ شغل تعهد شده در حوزه مسکن برای دو دستگاه سازمان مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعریف شد.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات این تعهد اشتغال و اجرای روند آن از طریق سامانه به ثبت می‌رسید که در این راستا ۱۸ هزار و ۴۱۴ شغل وارد سامانه شد که در مجموع استان قزوین توانست ۵۷ هزار و ۳۸۷ اشتغال را در سامانه مربوطه به ثبت برساند که در این رقم آمار خوداشتغالی، کارمندان دولت و اشتغال شرکت‌های خصوصی موجود است که در این میان اشتغال ۱۸ هزار و ۴۱۴ شغل با کد ملی و کد بیمه در سامانه به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: نباید گمان کرد که همه این اشتغال ایجاد شده زیر پوشش بیمه هستند؛ چراکه هر شغلی که بیمه شده باشد، شغل نیست، بلکه در این میان اختلاف نظر وجود دارد، از نظر ما کسی که وام خوداشتغالی می‌گیرد شاغل محسوب می‌شود. بنابراین واریز حق بیمه را نمی‌توان ملاک عمل قرار داد.

ایمانی اعلام کرد: با توجه به نظارتی که شده، راستی‌‌آزمایی‌ها کمتر از یک درصد انحراف را نشان می‌دهد. در واقع در خصوص مبحث اشتغال بانک مرکزی و کمیسیون‌های مجلس وارد شده‌اند، بررسی کرده‌اند و نتایج نشان از حداقل انحراف داشت. وی در خصوص رقم بیکاری در استان قزوین نیز گفت: در این خصوص نوسانات آماری به صورت فصلی وجود دارد، بنابراین هنوز رقمی برای سال ۸۹ اعلام نشده؛ ولی در سال ۸۶ این رقم ۴/۱۰ درصد، در سال ۸۷ این رقم ۴/۸ درصد و در سال ۸۸ این رقم ۲/۱۲ درصد به ثبت رسیده است.

مدیرکل کار و امور اجتماعی استان قزوین خاطرنشان کرد: به طور متوسط سالانه ۲۶ هزار نفر افراد ثبت‌نام کننده جویای کار داریم که نام برخی از آنها تکراری است، ولی ما به دنبال آن هستیم سامانه‌ای را برای این موضوع تعریف کنیم تا از این طریق فرصت‌های شغلی ارائه و افراد جویای کار به طور مناسب وارد و ثبت‌نام کنند که در این میان افراد می‌توانند ثبت‌نامشان را از استانی به استان دیگر داشته باشند.

وی عنوان کرد: در بحث بیکاری این رقم مشخص است و نمی‌توان به اعدادی که افراد غیر می‌دهند، استناد کرد. تنها در سال ۸۹ موضوع آنفلوآنزای مرغی پیش آمد که مرغداری‌ها بالاجبار تعطیل شدند که در تعطیلی تعدادی از این مرغداری‌ها ۸۰۰ نفر بیکار داشتیم و این رقم در کنار رقمی حدود یک‌هزار و ۱۰۰ ریزش نیروی کار واحدهای صنعتی در مجموع رقمی حدود ۲ هزار نفر را نشان می‌دهد که این امر نیز بدیهی است.