اهواز- خبرنگار دنیای اقتصاد: سمینار مدیریت مصرف انرژی برق با حضور مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان و جمعی از مدیران صنایع استان در دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد. مجید صالحی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در این سمینار با اظهار نگرانی از رشد مصرف برق در استان خوزستان به رشد مصرف و اوج بار در تابستان سال‌جاری اشاره کرد و گفت: رشد اوج بار در تابستان امسال ۱۰ تا ۱۱درصد و مصرف انرژی نیز بین ۱۴ تا ۱۷درصد بود که این میزان مصرف در مقایسه با میزان مصرف کل کشور نسبت بالایی است.

وی همچنین افزود: در حالی که اوج بار بشکه برق خوزستان در زمستان امسال ۲هزار و ۳۰۰ مگاوات بود، این میزان در تابستان ۴هزار و ۳۰۰ مگاوات بود که این امر نشان دهنده استفاده زیاد از وسایل سرمازا در فصل تابستان است.

محسن ارفاق، مدیر دفتر برآورد بار و مصرف شرکت برق منطقه‌ای خوزستان نیز در ادامه گفت: دنیا در حال حاضر با دو بحران منابع نامطمئن و تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی مواجه است که باید به این منظور تقاضای سوخت‌های فسیلی و تشعشعات مربوط به آنها را کاهش داد.

ارفاق افزود: مصرف برق طی سال‌های اخیر به گونه‌ای است که در صورت ادامه این روند، طی ۸ سال آینده باید ظرفیت تولید انرژی الکتریکی در کشور به ۲ برابر میزان فعلی افزایش یابد.

وی یکی از راهکارهای مهم برای کنترل و کند کردن این رشد را که باعث تامین برق مطمئن و جلوگیری از افزایش بی رویه یا توسعه تاسیسات (تولید، انتقال و توزیع) شود را استفاده از پتانسیل مشترکان مختلف و جلب همکاری آنها برای اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق دانست.

ارفاق با اشاره به هزینه‌ بالا برای تولید برق اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری سالانه برای ساخت ۴هزار مگاوات تاسیسات، حدود ۷۰هزار میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: صنایع استان خوزستان در سال ۸۵ بالغ بر یک‌میلیارد و ۷۶۰میلیون ریال برای صرفه‌جویی در مصرف برق از شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تخفیف گرفتند.