ذخایر معدنی کشف‌شده گیلان به 450میلیون تن رسید

رشت - خبرنگار دنیای اقتصاد: با صدور ۱۸پروانه اکتشاف و ۱۳گواهی کشف موادمعدنی در استان گیلان طی سال گذشته، ذخائر کشف شده موادمعدنی استان به ۴۵۰میلیون تن رسید. رییس سازمان صنایع و معادن استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اعلام خبر فوق افزود: همچنین در سال گذشته با صدور ۱۲مورد پروانه بهره‌برداری از موادمعدنی و ۱۰مورد اجازه برداشت موقت، میزان تولیدات موادمعدنی از مرز ۵/۲میلیون تن گذشت.

ظهیری، با مقایسه عملکرد سازمان صنایع و معادن در ۲سال ۸۴ و ۸۵ گفت: براساس آمارهای موجود شاخص‌های صنعت و معدن در سال گذشته رشد چند صددرصدی داشته است به عنوان مثال کل موادمعدنی کشف شده استان از ۱۹میلیون تن در سال ۸۴ به ۴۵۰میلیون تن در سال۸۵ رسیده است.

وی افزود: همچنین در بخش صنعت نیز در مقایسه‌ای که انجام شد، شاخص‌های توسعه استان از شاخص‌های کشوری و وزارت صنایع و معادن نیز فراتر رفته است.

به عنوان مثال در بخش صدور جواز تاسیس، رشد کشوری حدود ۹۲درصد و شاخص استانی ۲۳۷درصد بود. همچنین در خصوص صدور پروانه بهره‌برداری، نرخ رشد کشوری حدود ۱۲درصد و نرخ رشد استان گیلان ۱۷۸درصد است. از نظر برآورد سرمایه‌گذاری نیز طبق اطلاعات جواز تاسیس نرخ رشد کشوری حدود ۲۹درصد و نرخ رشد گیلان بیش از ۲۹۲درصد بوده است.

ظهیری تصریح کرد: همچنین از نظر میزان اشتغالزایی طبق پیش‌بینی جواز تاسیس شاخص رشد کشوری حدود ۴۸درصد و شاخص رشد استانی ۱۹۱درصد است.

وی با اشاره به توافق و تفاهم میان سازمان صنایع و معان و ارگان‌های ذی‌ربط تاکید کرد: تشکیل کمیته‌های مشترک میان کارشناسان سازمان صنایع با کارشناسان و مدیران اداره‌های محیط‌زیست، دادگستری،‌ سیستم بانکی، استانداری و... برای حل موانع و مشکلات و تسریع در روند سرمایه‌گذاری از جمله اقدامات سازمان صنایع و معادن گیلان در سال گذشته بوده است.