گروه استان‌ها : برای اولین بار در کشور پرورش و برداشت جلبک به نام گراسیلار یا لانگیسما در جوار تاسیسات پرورش میگوی استان هرمزگان با هدف پایش زیستی پساب خروجی مزارع میگو انجام شد. به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران، مدیرکل شیلات استان هرمزگان در مراسم برداشت این محصول که با حضور جمعی از مدیران معاونت آبزی پروری شیلات ایران، مدیرکل شیلات هرمزگان و رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان انجام شد، گفت:ضمن این که از سال گذشته پرورش میگو از گونه بومی استان هرمزگان در سال دوبار انجام شده، پرورش جلبک نیز در دستور کار قرار گرفته که با نشاء آن در سه نقطه از پساب‌ها و کانال‌های آبرسان مزارع پرورش میگو در مدت چهار ماه و برای اولین بار در کشور نتایج خوبی به دست آمده است.

موسی بدیعی افزود: مدت زمان مناسب برای پرورش جلبک از نیمه دوم آذر ماه تا نیمه فروردین ماه است که طی این مدت با هر دوره پرورش به مدت ۴۰ تا ۴۵ روز می‌توان ۴ بار تولید کرد.

وی افزود: در طول دوره پرورش، مطالعاتی از قبیل میزان رشد جلبک‌ها و مقایسه آن در مکان‌های مختلف و نیز ضریب تبدیل جلبک‌ها انجام شده که نتایج خوبی به دست آمده است.

وی با بیان این که تولید جلبک در این طرح ۱۵۰۰ کیلوگرم در یک کانال به طول ۶۰۰متر است، افزود: از هر ۴ کیلوگرم جلبک تر می‌توان یک کیلوگرم جلبک خشک تولید کرد و از هر ۱۰ کیلوگرم جلبک تر می‌توان یک کیلوگرم آگار برداشت کرد که در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کاربرد دارد.

وی با اشاره به این که از موضوعات مهم ودر حال پیگیری شیلات؛ بازاریابی و مراحل تبدیل آن است، افزود: طرح برداشت جلبک به طور مشترک با اداره کل تکثیر و پرورش شیلات ایران، تحقیقات منابع طبیعی و امور دام جهاد کشاورزی و اداره کل شیلات هرمزگان با اعتباری معادل ۳۶۰میلیون ریال اجرا شده است که به این منظور از تجارب دیگر کشورهای تولید کننده جلبک نظیر ژاپن، ایتالیا و هند نیز استفاده شده است.

وی افزود: برای به دست آوردن نتایج بهتر، پرورش جلبک در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت، زیرا علاوه بر این که ایجاد اشتغال می‌کند تولید و صادرات در پی دارد و به لحاظ زیست محیطی و تصفیه پساب‌های کانال‌های خروجی مزارع پرورش میگو اهمیت داشته و آب تصفیه شده به دریا باز می‌گرداند.