مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان میزان سرمایه‌گذاری لازم برای ساخت ۹ سد مخزنی تصویب شده در سفر استانی هیات وزیران به این استان را، ۳۰۰‌میلیارد تومان پیش‌بینی کرد. به ‌گزارش «‌ایرنا»، محمدتقی توکلی درباره این طرح‌ها که دربرگیرنده تامین ۵۵۰‌میلیون متر مکعب آب است گفت: اعتبار مصوب امسال طرح‌های سدسازی استان ۹۰‌میلیارد ریال است.

وی افزود: همچنین قرار است ۵۳۰میلیارد ریال نیز در قالب تسهیلات، کمبود بودجه‌ای اجرای این طرح‌ها در سال‌جاری را جبران کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر تصویب اجرای این طرح‌ها، انجام مطالعه طرح‌های دیگری نیز با ظرفیت استحصال ۲۶۰میلیون مترمکعب آب در سال تصویب شده است.

توکلی با اشاره به اینکه دو استان لرستان و خوزستان به‌دلیل جریان رودهای دز، کارون و کرخه توان بسیار خوبی برای تولید انرژی برق‌آبی دارند، گفت: استان لرستان می‌تواند بیش از ۵هزار مگاوات انرژی برق‌آبی تولید کند که امیدواریم با پیشرفت به‌موقع، تمام طرح‌های سدسازی در دست اجرا تا پایان برنامه چهارم توسعه تکمیل و به بهره‌برداری رسد. وی هدف‌گذاری بخش منابع آب در برنامه‌های دولت و سند چشم‌انداز کشور را ۵/۱ میلیارد مترمکعب در سال عنوان کرد و با اعلام پایان مرحله مطالعاتی ساخت مرتفع‌ترین سد دنیا به‌نام «تنگه پنج بختیاری» در لرستان، گفت: این طرح که قرار است تا دو هزار مگاوات برق تولید کند در انتظار تامین کنندگان مالی برای شروع فعالیت است. توکلی همچنین درباره منابع آب سطحی و زیرزمینی استان لرستان گفت: میزان جریان‌های آب سطحی استان۵/۱۳ میلیارد مترمکعب و توان بالقوه آب زیرزمینی نیز حدود۱/۵میلیارد مترمکعب برآورد می‌شود. وی افزود: سالانه حدود ۷۳۰میلیون مترمکعب آب از ۵هزار حلقه چاه تخلیه شده و بقیه توسط سه هزار و ۹۵دهنه چشمه و ۱۵۲۸رشته قنات به سطح زمین جاری می‌شود.